Anxietatea socială la adolescenți – cum o gestionezi

Tulburările de anxietate diferă prin situațiile care le provoacă, dar au caracteristici similare, din sfera afecțiunile comportamentale. Astfel, acest tip de tulburări pot interfera cu activitățile zilnice, cum ar fi performanța la școală și relațiile pe care adolescentul le menține cu cei din jur.

Copiii și adolescenții cu tulburare de anxietate socială pot trăi cu simptome până devin adulți fără a fi vreodată diagnosticați. 

Deși tulburarea de anxietate socială este una dintre cele mai frecvente tulburări de sănătate mintală, mulți părinți și profesori nu sunt familiarizați cu semnele și simptomele la copii și adolescenți.

Tulburarea de anxietate socială implică o teamă intensă sau fobie față de situațiile sociale. Deși majoritatea adolescenților trec prin perioade de anxietate normală legate de schimbările care vin odată cu adolescența, cei cu anxietate socială experimentează o frică disproporționată fata de situațiile cu care se confruntă.

Pentru unii adolescenți, anxietatea socială devine cronică, afectând performanțele școlare, activitățile extracurriculare și capacitatea de a-și face prieteni.

Tulburarea de anxietate socială afectează 1 din 3 adolescenți între 13 și 18 ani. Este cea mai frecventă tulburare de anxietate și a treia cea mai frecventă tulburare de sănătate mintală. 

Deși este normal să experimentezi o oarecare anxietate în situații sociale noi, indivizii cu tulburare de anxietate socială simt un stres și o frică de judecată teribilă în interacțiunile sociale de zi cu zi. De asemenea, poate afecta negativ activitățile zilnice normale. Cei care suferă de anxietate socială se confruntă adesea și cu o îngrijorare intensă cu privire la situațiile sociale viitoare (pot provoca stări anxioase cu zile sau chiar cu săptămâni înainte să treacă prin situațiile respective).

Persoanele cu tulburare de anxietate socială evită frecvent interacțiunile sociale. Acest lucru duce la diminuarea relațiilor, retragerea și izolarea generală. La fel ca multe alte tulburări de anxietate, cei cu anxietate socială pot realiza și recunoaște că teama lor este adesea nejustificată, dar totuși se trezesc prinși în ciclul anxietății și fricii de umilire sau jenă socială. Simptome fizice puternice, cum ar fi greață, tremur, transpirație sau înroșire, pot apărea la adolescenți chiar și în situații sociale „normale”, de zi cu zi.

De unde știu că adolescentul meu suferă de anxietate socială?

Iată câțiva indicatori principali că adolescentul tău ar putea avea de-a face cu tulburarea de anxietate socială:

  • Câteva gânduri pe care le-ar putea avea:
  • este extrem de autocritic și are o imagine de sine negativă,
  • se gândește constant la cel mai rău scenariu,
  • este îngrijorat că ceilalți vor gândi negativ despre el,
  • crede că se va face de rușine sau va spune ceva greșit,
  • îi este frică să vorbească sau să cânte în public,
  • îi este teamă că alții vor observa că este anxios.
  • S-ar putea să simtă următoarele sentimente:
  • neliniste/frică, îngrijorare, jenă, rușine, furie, tristețe, neputință, iritabilitate,
  • el poate simți, de asemenea, simptome fizice din cauza anxietății sociale. Acestea pot include dureri de stomac sau “fluturi”, respirație superficială, tremurături, înroșire, transpirație, dificultăți de respirație, amețeli, mușchi tensionați, iritabilitate.
  • Poate acționa uneori astfel:
  • poate evita situațiile sociale sau participarea la activități noi/necunoscute, cum ar fi petreceri, întâlniri, interviuri de angajare, dezbateri, folosirea băilor publice, efectuarea de apeluri telefonice în public, discutiile cu figuri „autoritare”, etc.
  • evită să meargă la școală sau să participe la cursuri – refuzul de a susține teste sau examene, prezentări în fața clasei, adresarea sau răspunsul la întrebări, discutiile cu colegii de clasă, participarea la activitati de grup. El poate vorbi foarte încet, menține un contact vizual slab cu ceilalți și rămâne tăcut în majoritatea cazurilor.

Ce cauzează anxietatea socială la adolescenți?

Specialistii nu considera că există o cauză specifică pentru anxietatea socială, ci mai degrabă că acestui fenomen îi este atribuit unui număr de factori de influență, cum ar fi genetica, chimia creierului și factorii de mediu.

Mai jos sunt câțiva dintre factorii comuni care pot provoca anxietate socială la adolescenți:

  • Personalitatea – un copil care are un temperament liniștit în mod natural, este retras sau nu este dispus să încerce lucruri noi poate avea un risc crescut de a dezvolta anxietate socială pe măsură ce intră în adolescență.
  • Stilul parental – poate exista o asociere între stilurile parentale și un adolescent care dezvoltă anxietate socială. Acest lucru poate fi relevant mai ales dacă părintele este supraprotector față de copilul său. Acesta își poate împiedica copilul să experimenteze un nivel sănătos de interacțiune socială sau să își asume noi riscuri, astfel încât copilul să nu fi avut oportunitatea de a învăța abilitățile necesare pentru a face față în anumite situații.
  • Bullying – din păcate, mulți copii și adolescenți se confruntă cu hărțuirea din partea colegilor lor, la școală și online. A fi hărțuit poate afecta multe domenii ale vieții personale inclusiv făcându-i-se teamă de situații sociale.
  • Probleme de vorbire – dacă un adolescent are un impediment de vorbire, acest lucru îi poate afecta în mod negativ încrederea în a vorbi cu ceilalți.

Cum pot ajuta părinții?

  • Acceptă disconfortul și nu mai evita situația!

Este puțin probabil ca anxietatea să dispară complet, deoarece un anumit disconfort emoțional poate fi firesc în multe situații. Pentru a-și gestiona temerile și pentru a dezvolta încredere în sine, adolescenții cu anxietate socială ar trebui să învețe să nu mai evite lucrurile care îi fac anxioși. Ajută-l așadar pe adolescent să „ia în piept” situația și să accepte că nu este un proces ușor, iar depășirea fobiei sociale înseamnă puterea de a depăși orice.

  • Stabilește obiective realiste!

Alege obiective realiste și realizabile pentru adolescentul tău. Aceasta ar putea include activități precum participarea la un club recreativ în liceu sau crearea unor noi prietenii. 

  • Învață-l tehnici de relaxare!

Cooperează cu adolescentul tău pentru a găsi exerciții de relaxare care funcționează pentru el. Aceasta ar putea include activități precum desenul, ascultarea muzicii sau tehnicile de mindfulness. Puteți experimenta împreună pentru a găsi tehnica care este cea mai eficientă în calmarea anxietății.

  • Educă-ți adolescentul!

Poate fi util să-l înveți pe adolescent despre motivul pentru care se simte anxios, astfel încât să înțeleagă schimbările fizice și mintale din timpul liceului.

Dacă ai un copil sau un adolescent despre care crezi că trăiește cu anxietate socială, este important să faci o programare pentru un diagnostic și un potențial tratament cu un specialist. Cu cât această tulburare rămâne nediagnosticată mai mult, cu atât copilul/adolescentul tău va fi mult mai afectat în viața de zi cu zi.

Shakespeare School și-a creat o metodă de predare a limbii engleze inovatoare, care reprezintă o aplicare originală a Teoriei Inteligențelor Multiple. 

Ce înseamnă, concret, metoda noastră? Profesorii identifică și adaptează atmosfera din clasă și activitățile, astfel încât ele să răspundă intereselor și aptitudinilor fiecărui cursant în parte. Folosim o mare varietate de resurse pentru a oferi calea cea mai rapidă și ușoară spre învățare luând în considerare darul fiecărui cursant în parte.

Descoperă și tu metoda Shakespeare School în cadrul lecțiilor demo de limba engleză!

Ți-a plăcut acest articol? Ți s-au părut folositoare sfaturile noastre? Atunci hai pe canalul nostru de YouTube sau pe pagina noastră de Facebook pentru și mai multe sfaturi și povești cu care te poți identifica!

Aboneaza-te la newsletter pentru a primi ultimele noutati:

Arhive