Ce este inteligența verbal-lingvistică

Abilitatea de a vorbi și de a ne exprima gândurile și sentimentele este acel element care ne distinge ca oameni. Încă din copilărie suntem atenți la relația dezvoltată între sunete și înțelesurile lor. 

Pe măsură ce creștem însă, abilitățile noastre verbale și lingvistice sunt evaluate în mod constant în diferite circumstanțe – la școală sau pur și simplu în activitățile de zi cu zi. Totuși, nu multe sunt cunoscute despre potențialul pe care stimularea acestor abilități îl poate avea pentru copii. 

Inteligența verbal-lingvistică este una dintre cele opt inteligențe pe care le descrie Howard Gardner în Teoria Inteligențelor Multiple. 

Inteligența, în general, este definită de Gardner ca abilitatea de a rezolva probleme sau de a crea produse care sunt importante într-un context cultural sau într-o anumită comunitate

Întorcându-ne la Teoria Inteligențelor Multiple, Gardner menționează că cele opt tipuri de inteligență (verbal-lingvistică, logico-matematică, kinestezică, interpersonală, intrapersonală, muzicală și naturalistă) sunt interconectate, dar, în același timp, sunt și independente. Ce înseamnă acest lucru? Fiecare tip de inteligență poate fi dezvoltat individual cu ajutorul unor anumiți stimuli, dar inteligențele pot crea împreună combinații unice pentru fiecare om. 

Inteligența verbal-lingvistică le permite oamenilor să comunice prin limbă. Se referă, mai pe larg, la capacitatea de a „mânui” cu excelență limba maternă, precum și alte limbi străine, fie din punct de vedere oral sau scris. 

Orice persoană care prezintă acest tip de inteligență este expert în sintaxa, fonetica, pragmatica sau semantica unei limbi. Drept urmare, acest tip de inteligență, împreună cu cea logico-matematică, a devenit una dintre cele mai studiate din lume, reprezentând (chiar dacă în mod eronat) inteligența universală.

Caracteristicile inteligenței verbal-lingvistice

Fie că ești părinte sau profesor, trebuie să poți recunoaște „semnele” pe care copiii cu o inteligență verbal-lingvistică le manifestă. Iată câteva dintre acestea:

  • Gândesc în cuvinte: persoanele cu acest tip de inteligență se folosesc de cuvinte pentru a-și exprima până și cele mai abstracte idei. Cumva, ei tot reușesc să se facă înțeleși. De asemenea, se folosesc de structurile gramaticii, sintaxei sau ale semanticii pentru a-și vizualiza ideile și pentru a le pune pe hârtie. 
  • Sunt pasionați de citit și de scris: oamenii care prezintă o inteligență verbal-lingvistică dezvoltată citesc multiple cărți pe an, fragmente, comic-uri etc. De asemenea, ei pun în scris tot ceea ce gândesc, ce observă și ce simt. 
  • Sunt oratori excelenți: au o putere de convingere nemaiîntâlnită și știu cum să conducă un grup de oameni datorită abilității lor de a jongla cu cuvintele. De asemenea, sunt foarte bine organizați, obiectivi și știu cum să-și selecteze cuvintele atunci când țin un discurs.
  • Sunt interpreți desăvârșiți: fie că este vorba de un poem, un discurs sau un monolog, oamenii cu inteligență verbal-lingvistică consideră interpretarea unui text sau a oricărui alt element din literatură ca un adevărat hobby. De asemenea, sunt pasionați de ghicitori, jocuri de cuvinte, iar interpretarea metaforelor este „floare la ureche” pentru ei.
  • Vor să învețe cât mai multe limbi străine: adoră să se uite la filme, show-uri sau alte materiale video în limbi străine, chiar dacă nu le înțeleg încă. Copiii cu abilități verbal-lingvistice dezvoltate caută să fie expuși la diferite moduri de exprimare prin limbă. De asemenea, se auto-provoacă la a învăța alte limbi străine.

Copiii care prezintă acest tip de inteligență sunt, de asemenea, foarte bine dotați din punct de vedere academic. Cu siguranță se vor descurca bine la școală, mai ales când vine vorba de literatură sau scriere creativă. Ei se pot exprima cu ușurință, dar sunt și buni ascultători, cu o memorie foarte bine dezvoltată. 

Cum poate fi abordat copilul care prezintă o inteligență verbal-lingvistică

Așa cum probabil ți-ai dat seama până acum, copiii care dau semne că au o inteligență verbal-lingvistică învață cel mai eficient cu ajutorul materialelor scrise sau orale. Ei preferă activități bazate pe limbaj, comparativ cu cele care se sprijină mai mult pe informația vizuală abstractă. 

De asemenea, exercițiile matematice care se folosesc de cuvinte sunt mult mai atractive pentru ei decât ecuațiile. De regulă, aceștia răspund pozitiv proiectelor scrise, discursurilor, dezbaterilor, orelor de actorie sau jurnalismului. 

În schimb, copiilor care prezintă o inteligență verbal-lingvistică le poate fi dificil să se coordoneze sau să îndeplinească sarcini vizual-spațiale. De exemplu, le poate fi mai greu să interpreteze un grafic sau să înțeleagă o hartă a minții. 

Acestea fiind spuse, iată câteva materiale și mijloace prin care copiii cu o inteligență verbal-lingvistică învață eficient:

    • Cărți, ziare sau articole științifice – citind, își vor dezvolta vocabularul și vor învăța cum să folosească cuvintele noi în diferite contexte,
    • Discuții – vor învăța să își susțină punctul de vedere cu argumente valide,
    • Jocuri de cuvinte – își vor dezvolta abilitatea de a identifica diferite cuvinte cu ajutorul rebusurilor, de exemplu,
    • Podcast – cu ajutorul ascultării podcasturilor, copiii vor învăța să folosească cuvintele și să-și gestioneze vocabularul pentru a exprima un mesaj clar și eficient; de asemenea, pot învăța să se folosească de cuvinte pentru divertisment sau pentru a convinge
  • Storytelling – vor învăța să distreze, educe și motiveze oamenii să citească și să scrie.

Iată câteva activități cu ajutorul cărora copiii își pot dezvolta abilitățile verbal-lingvistice:

  • Scrierea într-un jurnal – această activitate promovează îmbogățirea vocabularului și identificarea unor moduri noi de exprimare cu ajutorul limbajului,
  • Cititul – copiii își pot dezvolta capacitatea de a interpreta și de a-și imagina anumite scenarii; de asemenea, cititul încurajează dezvoltarea unui vocabular bogat,
  • Activități în timpul cititului – de exemplu, când copilul nu recunoaște un cuvânt, îl poate încercui și căuta, mai târziu, într-un dicționar; acest lucru promovează și însușirea unor abilități organizaționale,
  • Învățarea unei limbi străine – acest lucru încurajează dezvoltarea inteligenței verbal-lingvistice, precum și a celei interpersonale; prin schimbul de cuvinte, copiii se pot „expune” și altor culturi.

Trăim într-o lume în care abilitățile de a comunica și de a asculta au devenit esențiale pentru a avea succes, atât pe plan personal, cât și profesional. Cu cât ne expunem mai mult pe noi și pe copii la citit, socializare și ascultat, cu atât vom învăța să rezolvăm problemele noi care se ivesc, să fim mai empatici și să ne folosim abilitățile verbal-lingvistice așa cum se cuvine. 

Shakespeare School și-a creat o metodă de predare a limbii engleze inovatoare, care reprezintă o aplicare originală a Teoriei Inteligențelor Multiple. 

Ce înseamnă, concret, metoda noastră? Profesorii identifică și adaptează atmosfera din clasă și activitățile, astfel încât ele să răspundă intereselor și aptitudinilor fiecărui cursant în parte. Folosim o mare varietate de resurse pentru a oferi calea cea mai rapidă și ușoară spre învățare luând în considerare darul fiecărui cursant în parte.

Descoperă și tu metoda Shakespeare School în cadrul lecțiilor demo de limba engleză!

Ți-a plăcut acest articol? Ți s-au părut folositoare sfaturile noastre? Atunci hai pe canalul nostru de YouTube sau pe pagina noastră de Facebook pentru și mai multe sfaturi și povești cu care te poți identifica!

Aboneaza-te la newsletter pentru a primi ultimele noutati:

Arhive