Blog

4 modalități de a face temele mai distractive

4 modalitati de a face temele mai distractive 4

Aproape niciun copil care petrece 5-6 ore la școală nu se întoarce acasă entuziasmat să-și facă temele. 

De regulă, elevii, indiferent de vârstă, abia așteaptă să ajungă acasă și să se joace. Parinții se văd nevoiți să poarte negocieri interminabile cu copiii, care de cele mai multe ori opun rezistență atunci când vine vorba  de făcut teme. 

Dacă ți se pare că trebuie să bați copilul la cap în fiecare zi să-și facă temele sau să-și pregătească lecțiile, află că nu trebuie să-ți faci griji sau să te gândești că nu a mai trecut nimeni prin așa ceva până acum. Un exemplu pe care probabil îl vei recunoaște cu ușurință poate fi găsit chiar în propria ta copilărie. În fond, cu siguranță și tu te-ai opus părinților tăi, măcar o dată, când te-au rugat să-ți faci temele.

Probabil primul impuls pe care îl ai este să cerți copilul sau să-i dai ultimatumuri de tipul: „Dacă nu îți faci temele acum, nu mai ai voie să ieși la joacă.” 

Amenințările de genul acesta nu îl vor convinge niciodată să-și facă temele din propria inițiativă. Mai degrabă va învăța că acestea trebuie făcute pentru a nu fi pedepsit sau certat de părinți, și nu pentru a aprofunda informațiile primite la școală. 

Și totuși cum abordezi „problema” temelor? Cum îl convingi pe copil, fie la grădiniță, gimnaziu sau liceu că este în avantajul său să-și facă temele? Cum îi arăți că această activitate poate fi și distractivă? 

4 modalitati de a face temele mai distractive 3

  • Lucrează împreună cu copilul când trebuie să-și facă temele – sau cel puțin la început!

Uneori, pentru copil cea mai grea parte, atunci când își face temele, nu este să rezolve exercițiile propriu-zis, ci să înceapă să lucreze. 

Există o mulțime de cauze pentru care copilul împietrește pur și simplu în fața caietului și nu știe de unde să înceapă, ca de exemplu dorința de a se juca/relaxa după ore sau ruperea ritmului de învățare. 

După câteva ore petrecute la școală, copilul se întoarce acasă într-un mediu mai relaxat, unde există o grămadă de lucruri care îi pot distrage atenția (o jucărie uitată exact acolo unde s-a așezat el să-și facă temele, tentația de a porni televizorul și de a se uita la desene, părinții sau frații care fac gălăgie și multe altele). 

Alături de aceste elemente care îi pot distrage atenția, apare și lipsa motivației de a-și deschide caietul și de a începe. Totuși, când părinții se așază lângă copil și încearcă să-l ajute să-și facă temele, reușesc și să-i ofere acel impuls de care are nevoie pentru a se concentra, precum și să blocheze toate aceste elemente care îi distrag atenția. În plus, copilul înțelege că părinții îl sprijină necondiționat și sunt dispuși să-l ajute oricând se află în dificultate. 

Ai grijă totuși să-i comunici direct copilului că ești întotdeauna disponibil pentru a-l ajuta! 

De asemenea, un alt bonus pe care îl obții dacă faci temele cu copilul tău este că petreci mai mult timp de calitate cu el și poți afla mai ușor dacă se descurcă sau nu la școală pentru a lua măsurile adecvate pe viitor.

4 modalitati de a face temele mai distractive 2

  • Ține cont de pauze!

Dacă până și un adult în toată firea are nevoie să ia câte o pauză din când în când în timp ce lucrează pentru a se relaxa puțin, pentru a obține o perspectivă nouă sau pentru a se concentra mai bine pe ce are de făcut în continuare, bineînțeles că și copiii trebuie să beneficieze de pauze când fac teme. 

Gândește-te la acel moment când copiii se așază la birou să facă teme ca la un „pseudo-program de școală”. 

Dacă și la școală copiii sunt obișnuiți să ia o pauză de 10 minute la fiecare 50 de minute în care trebuie să fie atenți la profesor, atunci această regulă trebuie aplicată și acasă.

Când copilul nu cooperează și refuză să-și facă temele, este bine să iei în considerare faptul că după o zi încărcată de informație poate este prea obosit fizic sau mintal. De aceea, un lucru care vă poate ajuta pe amândoi în această situație este o pauză binemeritată între școală și teme. 

Imediat după ce copilul termină orele la școală, sugerează-i să faceți împreună ceva distractiv și relaxant, care să nu fie extrem de solicitant. Puteți găti cina împreună, să vă uitați la filmul său preferat, să faceți un puzzle sau orice activitate care să-i facă plăcere. Apoi, ajută-l să-și facă temele, iar dacă nu reușește să rezolve tot într-o seară, nu îl forța! 

Cel mai bun lucru pe care îl poți face este să lași copilul să lucreze cât poate și în ritmul lui, iar dacă problema persistă, poți cere și părerea profesorilor de la școală. 

 

  • Transformă totul într-un joc!

O altă modalitate eficientă de a-l motiva pe cel mic să-și facă temele este obținerea unui premiu dacă reușește să termine tot ce are de rezolvat. Poți, de exemplu, să-i organizezi sarcinile în mici intervale de timp, iar dacă se încadrează în timpul respectiv, primește un mic premiu. Iată alte jocuri pe care le poți face pentru a-l motiva să-și facă temele:

  • dacă cel mic este încă la școala primară, spune-i să citească cerințele ca un prezentator de știri, având grijă, de asemenea, să nu piardă din vedere ce trebuie să rezolve de fapt.
  • vă puteți preface că sunteți detectivi care încearcă să rezolve un caz, adică tema sa; oferă-i indicii, ajută-l când are nevoie și lasă-l să vină singur cu soluția corectă.
  • dacă își face temele împreună cu alți colegi de la școală, organizează un concurs de tipul „prima persoană care găsește răspunsul corect câștigă un punct”; la finalul concursului, cine are cele mai multe puncte primește un mic premiu.

4 modalitati de a face temele mai distractive 1

  • Creează un spațiu special pentru teme!

Copiii au nevoie de un mediu propice pentru a se concentra pe sarcinile lor, un mediu unde nu există televizor, calculator, telefon sau o tabletă care să le distragă atenția. Ai grijă totuși să fie un spațiu primitor și vesel, în același timp, unde copilul să vină de unul singur să-și facă temele. 

Poți decora spațiul cu proiectele pe care le-a făcut pentru școală, desene, premii, cărți și alte instrumente de care poate avea nevoie la teme. De asemenea, poți crea un set de reguli care trebuie respectate doar în acea cameră. De exemplu, interzicerea device-urilor dacă nu sunt necesare pentru rezolvarea temelor. 

Și nu uita să definești clar spațiul pentru teme: aici copilul poate cere ajutor părinților sau fraților săi mai mari sau să ia pauze oricând are nevoie și are și dreptul de a cere să nu fie deranjat când trebuie să se concentreze.

Un lucru pe care trebuie să-l ții minte este că fiecare copil este diferit și poate dacă un sfat din lista de mai sus nu a funcționat, ar fi bine să încerci altul sau să-l adaptezi nevoilor copilului tău. 

De asemenea, profesorii de la școala sa te pot ajuta extrem de mult atunci când copilul refuză să-și facă temele acasă, așa că nu ezita să ceri ajutorul cuiva.

Ți-a plăcut acest articol? Ți s-au părut folositoare sfaturile noastre? Atunci hai pe canalul nostru de YouTube sau pe pagina noastră de Facebook pentru și mai multe sfaturi și povești cu care te poți identifica!

Ți-a plăcut acest articol? Ți s-au părut folositoare sfaturile noastre? Atunci hai pe canalul nostru de YouTube sau pe pagina noastră de Facebook pentru și mai multe sfaturi și povești cu care te poți identifica!

Shakespeare School și-a creat o metodă de predare a limbii engleze inovatoare, care reprezintă o aplicare originală a Teoriei Inteligențelor Multiple. 

Ce înseamnă, concret, metoda noastră?
Profesorii identifică și adaptează atmosfera din clasă și activitățile, astfel încât ele să răspundă intereselor și aptitudinilor fiecărui cursant în parte. Folosim o mare varietate de resurse pentru a oferi calea cea mai rapidă și ușoară spre învățare luând în considerare darul fiecărui cursant în parte.

Descoperă și tu metoda Shakespeare School în cadrul lecțiilor demo de limba engleză!

Mai multe articole