Teoria Inteligențelor Multiple a fost propusă pentru prima dată de profesorul Howard Gardner, de la Universitatea Harvard, în 1983. Gardner „lărgea” atunci definiția clasică a inteligenței și descria existența câtorva tipuri distincte de inteligență.
În teoria sa, el introduce ideea că oamenii se nasc cu toate tipurile de inteligență pe care le pot avea în viață. Mai mult decât atât, inteligența „tradițională” cu care suntem noi familiarizați este, de fapt, un tip de inteligență care se concentrează doar pe abilitățile cognitive. De altfel, în majoritatea sistemelor educaționale și culturale, accentul cade doar pe inteligența verbal-lingvistică și pe cea logico-matematică, neglijându-le pe celelalte.
Pornind de la definiția „tradițională” a inteligenței, Gardner a introdus 8 tipuri diferite de inteligență, și anume: verbal-lingvistică, vizual-spațială, logico-matematică, kinestezică, interpersonală, intrapersonală, muzicală și naturalistă.
Gardner sugerează chiar că pot exista și alte tipuri de inteligență pe lângă cele menționate anterior, precum inteligența existențială, spirituală sau morală. Totuși, cele asupra cărora se concentrează în teoria sa sunt cele 8 menționate mai sus.
Un alt aspect esențial pe care îl abordează Gardner în teoria sa este dezvoltarea uneia sau mai multor tipuri de inteligență de-a lungul vieții. După cum am menționat anterior, oamenii nu au un singur tip de inteligență.
Un copil, de exemplu, poate avea o capacitate excelentă de memorare, poate fi pasionat de scris și de citit, poate fi un bun sportiv, precum și un bun muzician, toate în același timp. Rămâne, deci, de datoria părinților și a profesorilor, mai ales, să-i ofere metode și tehnici de învățare care i se potrivesc și care îl vor ajuta să-și dezvolte inteligențele de care dă dovadă.
Implicații în procesul de învățare
Din păcate, este foarte ușor pentru profesori sau părinți să blocheze dezvoltarea copiilor conform tipurilor de inteligență pe care le manifestă. Cum? Prin aplicarea în procesul de educație a unor metode și tehnici care nu corespund nevoilor lor.
Potrivit lui Gardner, implicațiile teoriei în procesul de educare a copiilor pornesc de la ideea că educarea sau învățarea ar trebui să corespundă cu tipul sau tipurile de inteligență de care dă dovadă persoana respectivă. De exemplu, dacă un copil manifestă semne că are o inteligență kinestezică sau muzicală, el ar trebui încurajat și ajutat să-și dezvolte aceste abilități.
Gardner punctează, de asemenea, că diferitele tipuri de inteligență nu reprezintă doar domeniile în care se încadrează, ci metodele de învățare care pot fi utilizate în educarea copiilor pentru ca aceștia să le dezvolte.
O implicație ulterioară a teoriei poate fi, deci, că testarea abilităților copiilor (în evaluări scrise sau orale la școală, de exemplu) ar trebui să măsoare toate cele 8 tipuri de inteligență, nu doar pe cea verbal-lingvistică și pe cea logico-matematică.
Un alt aspect pe care teoria lui Gardner îl aduce în atenție este ponderea pe care contextul cultural o are asupra inteligențelor multiple. Fiecare cultură tinde să acorde o mai mare importanță unor anumite tipuri de inteligență. De exemplu, Gardner menționează că unele culturi consideră inteligența vizual-spațială mai importantă întrucât este folositoare în orientarea în spațiu, precum popoarele care se folosesc foarte mult de navigație. Alte culturi, precum cele din spațiul asiatic, pun accent pe inteligența interpersonală sau pe cea logico-matematică.
Aplicând Teoria Inteligențelor Multiple la școală, educatorii pot consolida tipurile de inteligență pe care le manifestă elevii lor, acordându șansa fiecărui elev să-și utilizeze și, ulterior, dezvolte abilitățile într-un mod constructiv.
Folosirea, de exemplu, a jocurilor, muncii în echipă, puzzle-urilor sau mini excursiilor în natură poate fi o modalitate eficientă pentru copii de a învăța.
Cheia Teoriei Inteligențelor Multiple stă în felul în care sunt combinate aceste inteligențe întrucât acest lucru ne diferențiază ca indivizi. Scopul identificării tipurilor de inteligență de care un copil dă dovadă este, până la urmă, conturarea unui plan de educare adecvat nevoilor sale. Astfel, copilul se poate dezvolta armonios și poate acumula și alte tipuri de inteligență în viitor, fără să stagneze.
Beneficiile Teoriei Inteligențelor Multiple
Deși la prima vedere profesorilor li se poate părea dificil să aplice teoria lui Gardner la nivelul întregii clase, el subliniază faptul că cele 8 inteligențe pot fi privite ca 8 metode sau tehnici diferite de predare. Astfel, profesorul poate diversifica activitățile la clasă pentru a încuraja elevii să învețe prin joacă, muncă în echipă, logică și așa mai departe.
Iată cele 3 beneficii cheie ale teoriei:
- Dezvoltare personală și formare.
Teoria Inteligențelor Multiple îi poate ajuta pe elevi să își înțeleagă mai bine abilitățile. Elevii își pot consolida încrederea de sine pentru că identificarea tipurilor lor de inteligență le poate arăta cum să-și folosească mai bine aptitudinile, punctele forte și pe cele mai slabe. De asemenea, îi motivează pe elevi să-și dea seama care sunt interesele și slăbiciunile lor pentru a se concentra mai mult pe propriile abilități.
- Opțiuni diverse de școlarizare.
Fiecare copil are nevoie de toate cele 8 tipuri de inteligență pentru a se dezvolta armonios. De aceea, profesorii trebuie să se îngrijească de toate tipurile de inteligență, nu doar de acelea pe care se concentrează inteligența tradițională – logico-matematică sau verbal-lingvistică. Teoria Inteligențelor Multiple poate fi folosită atât la școală, cât și într-un mediu academic care promovează învățarea individuală. Profesorii pot dezvolta programe, metode și tehnici noi și flexibile pentru ca elevii să se bucure de diversitate și să învețe din plăcere. De asemenea, cuvintele lui Gardner îi pot ajuta pe profesori în acest caz: fiecare tip de inteligență nu trebuie privit ca un singur mod în care poți preda unei întregi clase; profesorul se poate folosi de metode potrivite fiecărui tip de inteligență pentru a diversifica curriculumul.
- Includerea moralității în Teoria Inteligențelor Multiple.
Gardner a luat în considerarea introducerea unui alt tip de inteligență, și anume inteligența morală. Totuși, a realizat că moralitatea este un concept mult mai complex combinat cu aspecte psihologice precum personalitatea sau caracterul. A ajuns, deci, la concluzia că moralitatea nu este un tip de inteligență. A dorit, însă, să integreze moralitatea în teoria sa, afirmând că inteligența și moralitatea trebuie să lucreze împreună pentru a crea o lume în care o varietate largă de oameni vor să trăiască. Așadar, Teoria Inteligențelor Multiple adresează și problematica moralității prin metodele și tehnicile de învățare folosite.
Uneori, profesorii adoptă tehnici de predare propuse de Teoria Inteligențelor Multiple în mod inconștient. Exemple precum suporturi vizuale, muzica sau orele desfășurate în natură îți vin și ție în minte, cu siguranță. Când profesorii înțeleg în totalitate teoria și beneficiile acesteia, atunci le pot veni în ajutor elevilor cu calibrarea procesului de învățare. De aceea este esențial ca profesorii să țină cont de Teoria Inteligențelor Multiple.
Shakespeare School și-a creat o metodă de predare a limbii engleze inovativă, care reprezintă o aplicare originală a Teoriei Inteligențelor Multiple. Ce înseamnă, concret metoda noastră? Profesorii identifica și adaptează atmosfera din clasa și activitățile, astfel încât ele să răspundă intereselor și aptitudinilor fiecărui cursant în parte. Folosim o mare varietate de resurse pentru a îi oferi calea cea mai rapidă și ușoară spre învățare luând în considerare darul fiecărui cursant în parte.
Albert Einstein spunea ca “Fiecare dintre noi este un geniu, in felul lui. Dar dacă vom judeca un peste în funcție de cum reușește să se cațere într-un copac, toată viața se va crede prost.” E un citat celebru, pe care poate îl știai, și care ne place enorm nouă, celor de la Shakespeare School, tocmai pentru că și noi, la rândul nostru, căutăm să descoperim talentele celor mici, să îi încurajăm, să îi laudă și mai ales sa îi învățăm engleza cu mult drag.
Descoperă și tu metoda Shakespeare School în cadrul lecțiilor demo de limba engleză!
Ți-a plăcut acest articol? Ți s-au părut folositoare sfaturile noastre? Atunci hai pe canalul nostru de YouTube sau pe pagina noastră de Facebook pentru și mai multe sfaturi și povești cu care te poți identifica!