Cum dezvoltăm creativitatea copiilor

Creativitatea a devenit una dintre cele mai întâlnite cerințe în orice descriere de job. Societatea se așteaptă ca cei mici să își dezvolte creativitatea încă din primii ani de viață, iar, la maturitate, să genereze idei noi încontinuu. Cu toate acestea, într-un sistem educațional unde creativitatea nu este nicidecum cea mai mare îngrijorare, ci notele mari și performanța școlară. Așadar, cum dezvoltăm creativitatea copiilor?

„Fiecare copil este un artist, problema este să rămână artist şi atunci când va creşte.” – Pablo Picasso

Trăim într-o perioadă în care fiecare reușită de-a noastră este privită parcă sub microscop… cu atât mai mult când vine vorba de copii. Fiecare notă, test sau concurs la care participă primește mai multă atenție decât alte abilități pe care copilul trebuie să și le dezvolte până devine adult. Una dintre aceste abilități este, fără doar și poate, simțul creativ. 

Când vine vorba de cei mici, creativitatea trebuie abordată în diferite moduri care să aibă la mijloc un singur scop comun și anume încurajarea gândirii libere. Unul dintre cele mai mari obstacole în calea dezvoltării creativității în rândul copiilor îl reprezintă chiar îngrădirea libertății de a gândi deschis sau, cu alte cuvinte, descurajarea ideilor inovatoare care „deraiază” de la felul „normal” de a gândi.

Acest lucru nu va face decât ca, în timp, copilul să fie reticent în a-și împărtăși ideile cu cei din jur. Rezultă un adult care nu se remarcă la un interviu pentru job sau la locul de muncă, un adult care se „pierde în mulțime” și care nu este destul de curajos pentru a-și accesa întregul potențial. 

Toate aceste scenarii pot fi evitate, însă doar dacă, atât la școală, cât și acasă, creativitatea ajunge să fie încurajată. Până ce creativitatea nu va fi la fel de importantă ca notele din carnet sau punctajul luat la olimpiadă, copiii nu vor ajunge  să-și atingă potențialul maxim în ceea ce privește gândirea creativă. 

Ce rol joacă educația în dezvoltarea creativității?

Creativitatea poate fi privită dintr-o mulțime de perspective întrucât, de-a lungul timpului, a primit o sumedenie de definiții. Chiar dacă nu există o definiție a creativității care să cuprindă toate aspectele necesare, majoritatea specialiștilor a ajuns la concluzia că procesul creativ constă în dezvoltarea mai multor abilități precum imaginația, originalitatea, productivitatea, capacitatea de a rezolva probleme și de a produce un obiect valoros sau o idee valoroasă.

Una dintre cele mai frecvent întâlnite idei care înconjoară conceptul de creativitate susține că abilitățile creative se pot dezvolta doar în contexte artistice, precum muzica sau arta. Totuși, dacă vom continua să alimentăm această idee, copiii se vor simți îngrădiți din punct de vedere creativ. Creativitatea nu poate fi măsurată exclusiv prin înclinațiile muzicale sau artistice pe care copiii le dezvoltă de-a lungul timpului, ci și prin celelalte abilități pe care și le dezvoltă cum sunt cele enumerate anterior. 

Cât despre dezvoltarea creativității în mediul școlar, specialiștii s-au întrebat deseori dacă, odată „introduși” în sistemul educațional, copiii își pierd din abilitățile creative. Oricum am privi situația, există un lucru cert: fiecare copil dispune de abilitățile necesare pentru a-și dezvolta creativitatea. Ceea ce conteaza este ca mediul în care crește să îl ajute să și-o dezvolte.

Eleni Mellou de la Universitatea Bristol din Marea Britanie a afirmat că cei mici își pot dezvolta creativitatea în mediul școlar cu ajutorul a trei „piloni”: un mediu creativ care să-i încurajeze, programe educaționale creative unde pot explora diferite modalități de a fi creativi și, nu în ultimul rând, profesori creativi și metode creative de a învăța. 

Mediul creativ este caracterizat de joacă. Joaca este metoda fundamentală prin care copiii explorează singuri lumea, acumulând o sumedenie de informații. În fond, și creativitatea și joaca se folosesc de imaginație, gândirea liberă, gândirea critică, capacitatea de a rezolva probleme, de a lua decizii și de a se raporta emoțional la diverși factori cu care intră în contact. 

Programele creative au întocmai menirea de a le permite copiilor să își lase imaginația să zburde. Chiar dacă studiile nu au arătat exact cât de mult programele creative sporesc creativitatea în rândul copiilor, cu siguranță nu sunt inutile. În funcție și de abilitățile pe care copilul le deține, acestea pot avea un impact mai mare. 

Ultimul „pilon” important, existența unor profesori creativi și metode creative de a învăța, subliniază întocmai rolul pe care profesorii îl au în dezvoltarea creativității. Totuși deseori profesorii nu sunt doar la școală, ci și acasă. În fond, copilul poate învăța de oriunde cum să-și dezvolte creativitatea. 

Cum încurajăm creativitatea acasă?

Până să ajungă în mediul școlar și chiar și după, copilul primește primele „lecții” despre creativitate încă de acasă, de la părinții săi. Primele modele în viață ale copilului sunt părinții, așa că, dacă vrei să-li ajuți să fie mai creativ, iată câteva moduri concrete prin care îl poți încuraja:

  • Pune-i întrebări. Poate suna puțin redundant, însă nu rata nicio ocazie de a-i verifica cunoștințele celui mic și de a-i oferi și mai multe în schimb. Atunci când ieșiți în parc, de pildă, întrebă-l ce culori vede, ce păsări poate să recunoască sau ce ar vrea să facă în acel moment. Dacă cel mic va fi nevoit să intre în contact cu lumea din jurul său, va fi mult mai dispus să-și folosească creativitatea. 
  • Lasă-l să se plictisească. Nu fiecare moment din viața copilului trebuie să fie umplut de o activitate. Din contră, în momentul în care copilul se simte plictisit, el va încerca să vină cu idei care mai de care mai creative pentru a scăpa de acest sentiment. 
  • Creează un spațiu pentru a se exprima liber. Degeaba îl încurajezi pe cel mic să fie creativ dacă nu îi permiți să-și dea frâu liber imaginației unde se simte el confortabil. În loc să-l cerți că desenează pe masă sau pe pereți, amenajează un loc special pentru asta, unde copilul știe că nu îi pune nimeni limite în a se exprima creativ. Nu trebuie să dedici o cameră special pentru acest lucru, ci doar un colțișor sau o zonă din casă.

Creativitatea este, așadar, o abilitate importantă pe care fiecare dintre noi trebuie să o consolideze de-a lungul timpului. Dacă grija față de această abilitate nu își face simțită prezența încă din copilărie, pe măsură ce copilul crește va fi din ce în ce mai dificil să se exprime creativ. Totuși, ține minte că nu toți copiii sunt la fel, așa că dacă vezi că cel mic nu arată un interes anume pentru artă sau muzică, caută un alt mod prin care își poate dezvolta creativitatea. 

La Shakespeare School, creativitatea își face loc în orice activitate pe care o desfășurăm, atât cu cei mici, cât și cu cei mari. În plus, acesteia i se adaugă încă 3 elemente care fac cursurile de limba engleză și mai distractive și interactive: comunicarea, colaborarea și gândirea critică. Cursurile noastre bazate pe Cei 4 C nu numai că ajută copiii să-și dezvolte o mulțime de abilități, dar îi și transformă în Campioni la Viață și la Limba Engleză.

Aboneaza-te la newsletter pentru a primi ultimele noutati:

Arhive