De la timpul petrecut în familie, la integrarea în societate a copilului

Integrarea copilului în societate este un pas important în educația copilului. Toată educația pe care i-o oferi copilului în cadrul familiei este reflectată în comportamentul pe care cel mic îl are în societate. De aceea, socializarea reprezintă un aspect esențial al educației copilului, fiind în strânsă legătură cu dezvoltarea armonioasă a acestuia.

Însușirea și îmbunătățirea abilităților de socializare îl vor încuraja pe copil să începe să-și construiască propriile relații cu cei din jur. În plus, va învăța să se familiarizeze cu așteptările pe care le au celelalte persoane din jurul său în ceea ce privește comportamentul în public. 

Totuși, tranziția copilului din grupul restrâns al familiei cu care s-a obișnuit către alte comunități din afara familiei poate fi dificilă. Oricât de mult ai încerca să-l orientezi pe copil spre exterior, există unele cazuri pe care chiar nu le poți controla. În fond, aceasta este cea mai mare temere a părinților când vine vorba de integrarea copilului în societate: că cel mic va cauza situații problematice sau nu se va comporta la fel de frumos ca acasă.

Pentru ca cel mic să se dezvolte armonios, trebuie să intre în contact cu diferite forme de organizare comunitară. Familia este, deci, primul grup de apartenență al copilului și, automat, prima sursă de educație pe care o primește de la începutul vieții. Însă, copilul trebuie să fie expus și altor instituții și organizații care vor contribui la dezvoltarea sa ca persoană. Copilul va prelua valori noi din experiențele pe care le are în societate. Aici își va consolida abilitățile de comunicare, va învăța într-adevăr să facă diferența dintre bine și rău, să fie empatic, să controleze conflictele și să interacționeze cu cei din jur. 

Importanța socializării copilului

Primele persoane din viața celui mic care îl învață să interacționeze cu alte persoane din jurul lor sau alte repere sociale importante sunt părinții săi. În cadrul familiei, copilul are parte de primele zâmbete, conflicte, dar și momente pe care și le va aminti întotdeauna. Aici, părinții au un impact foarte mare asupra comportamentului copilului. În fond, părinții vor reacționa negativ sau pozitiv la fiecare acțiune pe care o desfășoară copilul, iar el va înțelege că ce face este bine sau rău. 

Primul an din viața copilului

Copiii încep să manifesteze abilități de comunicare simple, de bază, încă din prima clipă de viață, iar pe parcursul primului an de viață este susținut de persoanele din jurul său să și le dezvolte. În aceasta perioadă, copilul va arăta cu degetul spre obiectul pe care și-l dorește, va țipa când va fi entuziasmat sau când nu-i va conveni ceva, va râde, va plânge și așa mai departe. Toate aceste activități au menirea de a-i atrage atenția unei persoane cu care interacționează. 

Ei bine, în acest prim an copilul va intra cel mai mult în contact cu părinții sau cu familia sa extinsă. Va începe să recunoască persoanele cu care petrece cel mai mult timp și va dori să interacționeze cât mai mult cu ele, creând relații personale prin dăruirea unei jucării sau unui obiect oarecare, îmbrățișându-le sau stând foarte mult în compania lor. 

În tot acest timp copilul poate fi expus și altor copii pentru a-și însuși abilități importante. Apoi, în jurul vârstei de 18 luni când poate avea adevărate play dates cu alți copii de aceeași vârstă, va învăța cum să să joace frumos cu ceilalți, să nu bruscheze, să se comporte frumos, să împartă și să nu fie agresiv. 

Copilul va continua să-și dezvolte cunoștințele căpătate în această perioadă până aproape de vârsta de 3 ani. Situația va deveni puțin mai complicată când va învăța să vorbească și își va verbaliza sentimentele negative. Acum trebuie să ai grijă la interacțiunile sale cu alte persoane pentru a-l învăța ce e bine și ce nu e bine să zică sau să facă.

Socializarea preșcolarului

După vârsta de 3 ani, copilul pătrunde în acea perioadă din dezvoltarea sa personală când joaca este cel mai important lucru. Acum, copiii vor începe să înțeleagă mai bine emoțiile pozitive și negative, dar și cum să le externalizeze. Pentru că niciodată nu știi cum își va externaliza copilul emoțiile negative, în special, este foarte important să-l înveți din timp cum să le proceseze într-un mod sănătos, mai ales când interacționează cu alți copii în societate. Certurile pe jucării sunt comune în această perioadă, așa că trebuie să ai mare grijă când îl înveți pe copil abilitățile de rezolvare a conflictelor și de comunicare a sentimentelor.

Apoi, după vârsta de 4-5 ani când copilul începe să meargă la grădiniță, nu poți decât să te bazezi pe educația pe care i-ai oferit-o până în acest punct copilului. De acum înainte copilul va prelua toate îndrumările și exemplele oferite de părinți. Integrarea copilului în societate, mai exact în noul colectiv unde nu va fi însoțit încontinuu de părinți, ci de niște persoane necunoscute, poate fi puțin dificilă. 

Pentru a te asigura că cel mic se va integra cu ușurință în societate, iată câteva lucruri pe care le poți face:

  • oferă exemple bune de interacțiuni sociale: demonstrând interacțiuni pozitive cu alți copii și adulți în preajma celui mic va crea o atitudine pozitivă în jurul interacțiunilor sociale cu alte grupuri externe familiei. Astfel, când cel mic va vedea că părinții sunt politicoși cu cei din jur, va învăța cum să comunice pozitiv cu alți oameni.
  • fă din timpul de joacă o oportunitate de învățare: prin verbalizarea scopului acțiunilor pe care le execuți, copilul va înțelege de ce trebuie să se comporte și el în acest mod. De exemplu, dacă îi oferi o jucărie, poți spune cu voce tare „îți ofer această jucărie pentru că este frumos să împarți cu alți oameni și pentru că eu cred că ți-ar plăcea și ție să te joci cu ea”.
  • caută activități potrivite copiilor în comunitate: activitățile de grup pot contribui considerabil la dezvoltarea armonioasă a copilului. Prin expunerea celui mic la activități distractive alături de alți copii de vârsta sa, îl poți învăța cum să-și facă prieteni mai ușor, cum să coopereze cu ceilalți copii, să sară în ajutorul lor, să asculte și să împartă fără să se supere. 

Dezvoltarea socială arată diferit de la copil la copil, așa că nu este neapărat recomandat să-i compari experiențele celui mic cu ale altuia. De asemenea, nu încerca să-l împingi prea mult de la spate pe cel mic. În schimb, ia-ți timp și cunoaște-i bine personalitatea și temperamentul pentru a te adapta nevoilor și dorințelor copilului.

Shakespeare School și-a creat o metodă de predare a limbii engleze inovatoare, care reprezintă o aplicare originală a Teoriei Inteligențelor Multiple. 

Ce înseamnă, concret, metoda noastră? Profesorii identifică și adaptează atmosfera din clasă și activitățile, astfel încât ele să răspundă intereselor și aptitudinilor fiecărui cursant în parte. Folosim o mare varietate de resurse pentru a oferi calea cea mai rapidă și ușoară spre învățare luând în considerare darul fiecărui cursant în parte.

Descoperă și tu metoda Shakespeare School în cadrul lecțiilor demo de limba engleză!

Ți-a plăcut acest articol? Ți s-au părut folositoare sfaturile noastre? Atunci hai pe canalul nostru de YouTube sau pe pagina noastră de Facebook pentru și mai multe sfaturi și povești cu care te poți identifica!

Aboneaza-te la newsletter pentru a primi ultimele noutati:

Arhive