Blog

Despre admiterea in UK, interviul la Cambridge si etapele drumului spre succes

Mircea Neicu

Ma numesc Mircea Neicu si doresc sa relatez o mica poveste despre infinita inlantuire a tuturor lucrurilor din lume, cum ca fiecare actiune are o consecinta de cele mai multe ori imprevizibila. Toate au inceput acum un an, mai exact cand s-a anuntat organizarea unui concurs de creatie in limba engleza. Cu gandul si intentia ca nu aveam nimic de pierdut am decis sa particip. Pot zice ca acest concurs, Shakespeare School essay writing competition, mi-a schimbat atat viitorul cat si perspectiva mea asupra lumii. Eram in clasa XI-a si sincer sa fiu, nu aveam nici macar cea mai vaga idee despre cum doream sa imi arate viitorul, nu aveam intentii si nici vise, aveam doar anumite ganduri care erau in permanenta schimbare.

Desigur, stiam ce anume doresc sa studiez insa nu si unde; era, ca si in cazul tuturor colegiilor mei, o idee incetosata, confuza si destinata schimbarii. Datorita acestui fapt, am decis sa nu mai stau pe ganduri si sa incerc sa ma redescopar, sa imi creez un propriu viitor si in timp, am reusit sa ma transform, sa invat sa pun la indoiala totul si sa devin obiectiv si rational. Asadar, astfel incepe povestea mea, cu participarea la acest concurs organizat de Shakespeare School, in care, din cei 3100 de participanti eu am reusit sa obtin locul II, dupa o etapa de interviuri. Premiul acestui loc consta intr-o tabara de vara de limba engleza la Cambridge pentru 2 saptamani. Desigur, cand am auzit acestea am fost extrem de impresionat si entuziasmat. Acele 2 saptamani au reprezentat pentru mine redescoperirea interiorara pe care am cautat-o fara oprire pana in acel moment; aceasta a insemnat pentru mine o noua sansa si o noua pereche de ochi pentru ca dupa aceasta experienta eu am reusit sa vad cu adevarat locul in care eu ma pot simti bine in pielea mea, locul in care pot sa ma transform si sa evoluez si locul in care am observat pentru prima oara ca pentru fiecare dintre noi exista o locatie in lume in care simtim ca apartinem cuiva, locului care se poate numi casa.

KingsCollegeChapelWest

Intors in Romania, am decis, dupa perioade indelungate de analiza profunda, sa aplic la 5 facultati din Marea Britanie. Desigur, prima mea alegere a fost Cambridge, o alegere oarecum subiectiva si din cele 31 de colegii din Cambridge eu am ales King’s College, care alaturi de Clare College, Trinity College si St. John’s College sunt simbolul Cambridge-ului datorita arhitecturii deosebite si a personalitatiilor care au studiat acolo.. Din acest moment mica poveste incepe sa ia amploare. Pentru a aplica in Anglia exista diferite etape, care, desi par infricosatoare la prima vedere, sunt de fapt foarte bine alcatuite.

Totul incepe prin cautarea si informarea despre profilul la care se doreste aplicarea. Pentru multi aceasta decizie este extrem de greu de luat. Singurul sfat in ceea ce priveste aceasta alegere este cel de auto-analizare, de a alcatui o proprie descriere, de a privi in propriul trecut si de a clarifica atat pasiunile cat si dorintele si talentele.

In cazul meu, mare parte din viata mea a fost condusa de spiritul  meu empatic, de talentul meu de a vedea si de a citi oamenii, de a ii intelege si de a ii sfatui. Mai mult decat atat am avut nenumarate ocazii de a ajuta persoane cu acest talent si prin aceasta m-am descoperit si am inteles ca pentru a deveni un om mai bun, eu trebuie sa ajut pe cei care au nevoie de indrumare. Totodata, invat din ce vad si empatia imi creste ca si calitate si amplitudine cu cat o folosesc mai mult. Poate parea greu la inceput, dar din momentul in care incepe acest proces se poate observa o clarificare a multor probleme si neintelegeri. Cu multa atentie si determinare este posibil.

A doua etapa consta in cercetare; exista sute de facultati in Marea Britanie si este cunoscut faptul ca daca se doreste excelenta in studii, Anglia este locul in care poate fi gasita. Exista nenumarate topuri ale universitatiilor in Marea Britanie si fiecare dintre acestea exista pentru acelasi scop, o mica indrumare si un ajutor in cercetare. Cel pe care eu l-am folosit se numeste The Guardian university ranking si a reprezentat pentru mine un reper si o ghidare pentru ca de aici am reusit sa aflu informatii extrem de importante despre fiecare facultate in parte.

Este de preferat sa se parcurga toate cele 100 de facultati prezentate insa eu am ales sa le studiez atent doar pe primele 50. Acest proces este extrem de important si cronofag datorita faptului ca indiferent de cat de buna este universitatea, daca nu prezinta caracteristicile necesare pentru persoana care le cauta, ea poate deveni inutila in materie de viitor loc de studiu. Exista diferite criterii la care trebuie avut grija, desigur, dupa importanta personala.

Pentru mine, traditia si vechimea au fost extrem de importante, si de asemenea situarea acestor universitati in cadrul unor orase medii ca si polulatie. Tot aici mai pot adauga raportul profesor/elevi, astfel pot exista 8 elevi la 1 profesor sau 15 elevi la 1 profesor. Pot zice ca in acest proces eu am avut un gram de noroc. Stiind clar ce vreau sa studiez si avand in minte drumul pe care trebuie sa-l urmez eu am gasit exact 5 facultati care s-au potrivit perfect nevoilor mele si care mi-au declansat un interes nebun pentru ce aveau de oferit.

Pe parcursul acestui drum, eu am vorbit cu 2 fosti studenti in Marea Britanie care m-au sfatuit ca in cazul in care se doreste performanta, daca facultatea este in top 25, ea este recunoscuta pentru prestigiu in intreaga lume si astfel problemele de angajare scad multumita acestui fapt.

Asadar, pana in acest moment, aproximativ 2 luni s-au scurs aproape intr-un mod neobservabil, prima luna fiind dedicata alegerii personale a carierei si a doua pastrata pentru alegerea universitatii propriu-zise. Dupa toate acestea, lucrurile se complica; Acum urmeaza inscrierea prin UCAS, un program national de aplicare pentru toate universitatiile bazat pe internet. Acesta reprezinta o binecuvantare datorita faptului ca desi numarul de facultati la care se poate aplica este redus la 5, sansele cresc si practic totul devine mult mai usor. De asemenea, ei ofera o indrumare binevenita si nu exista posibilitatea de confuzie.

Tot ce trebuie retinut aici este faptul ca cel mai important lucru este Personal Statement. Acesta poate intari sau distruge o aplicatie. Este cimentul care lipeste toate datele prezentate in dosar. Eu am petrecut mult timp in a scrie, a rescrie, a corecta, a recorecta si a rescrie din nou multe parti din acesta. Aici nu exista o „metoda” de a scrie ci doar propria modalitate si propriul stil.

Se cauta originalitatea, sinceritatea si intesitatea lucrarii. Este precum un eseu, cu cat se spune mai multe in cuvinte mai putine, cu atat mai bine…Quality over Quantity. Apoi urmeaza cautarea unui profesor care poate scrie o scrisoare de recomandare. Din nou, aceasta trebuie sa fie sincera, sa fie bogata in continut iar esenta ei sa lase un gust dulce dupa ce a fost citita.

Pana acum, am vorbit despre cautare, cercetare si expunere. Acestea sunt cele 3 etape. Insa acum vine partea problematica. Pentru cei care au decis sa nu aplice la Oxford sau Cambridge, urmeaza lunga asteptare pana cand se primeste raspuns iar pentru cei care au avut curajul si binevointa de a privi ochi in ochi una dintre acestea 2, acum incepe „furtuna”.

Atat Cambridge cat si Oxford vor trimite, la scurt timp dupa ce li se arata dorinta de a aplica, un alt UCAS, altcatuit special de ei, cu intrebari si cerinte special create pentru cei care doresc sa isi deschida sufletul si mintea acestora. Acest al doilea formular UCAS trebuie completat intr-un timp destul de rastrans, insa trebuie avut destul de multa grija la aspect, la format si la esenta. Dupa ce acest proces s-a incheiat, lucrurile devin haotice iar Colegiul care care s-a aplicat va trimite nenumarate formulare care trebuie completate si trimise prin posta. De asemenea, ei vor solicita, eseuri sau alte lucrari scrise. Aceasta cerinta depinde de profil, insa cu siguranta aceastea se pot afla pe siteurile lor sau pe cele ale colegiilor la care s-a aplicat. In cazul meu am avut de  trimis aproximativ 20 de pagini A4 prin posta in 3 etape.

Poate parea coplesitor insa merita incercat, indiferent de rezultat si cerinte, pentru ca fara risc nu exista castig. Acum urmeaza asteptarea, lunga asteptare pentru a vedea daca Colegiul va oferi o invitatie de a lua parte la interviuri si teste la ei in Cambridge sau Oxford. Din nou, necesitatea acestora depinde de profil, eu avand 1 test de gandire/inteligenta si 2 interviuri la profilul de Politics, Psychology and Sociology. Asadar, acesta este momentul in care ma aflam pe data de 7 decembrie; pregatit de a participa la una dintre cele mai frumoase experiente traite vreodata.

King's College

Dupa 12 ore de drum, ajung intr-un final in Cambridge. In cele 2 saptamani pertrecute aici anterior, am ajuns sa cunosc orasul extrem de bine. Astfel, cu inima in dinti, pornesc catre locul in care vara trecuta, eu imi petreceam mult din timpul liber in a il descoperi. In timp ce colind aceste strazi seculare, ma uit in jurul meu si vad familiarele locuri in care studentii iau masa, fac bine cunoscutul shopping si petrec timpul relaxandu-se sau cu catrtiile in mana. Imi reamintesc fiecare moment petrecut pe aceste strazi si visez cu ochii deschisi la cat de extraordinar ar putea sa fie simplul trai si studiu in acest loc de vis. Dupa cateva minute, reveria imi este trezita de frigul care sincer sa fiu, m-a luat prin surprindere. „Nu imi amintesc ca vremea sa fi fost asa aspra” imi ziceam in propria sine in timp ce vantul imi inrosea obrajii si imi dadea de inteles ca eu m-am inselat cand povesteam de vremea foarte buna din Anglia. Insa acesta nu ma oprea, si cu cat vedeam mai mult, cu atat sufletul mi se incalzea mai mult si astfel combateam frigul amortitor. In cele din urma ajung sa vad prestigioasa King’s Chapel, care pare ca a fost construita ca un semn de respect pentru societate si educatie, timp si intelepciune, credinta si bunatate. „ Acum incepe partea hotaratoare in tot acest proces” imi ziceam in sinele meu in timp ce ma intreptam catre Porter’s Lodge pentru a imi lua cheia de la camera. Ca si candidat, aveam posiblitatea de alege o noapte de cazare si 3 mese in timpul cat eram prezent in Cambridge. Evident ca nu puteam sa refuz o asemenea oferta de a petrece o noapte in cel mai impresionant Colegiu din lume. Daca am vreun regret in urma acestei experiente este acela ca nu am avut destul timp pentru a descoperi acest loc. De indata ce intru in inima Colegiului sunt intampinat de o atmosfera extrem de joviala oferita de studentii King’s College, care reusesc, indiferent de frigul de afara, de a creea un loc in care atat distractia cat si studiul isi au locul. In cele din urma ajung in camera si aflu ca aceasta este una dintre sutele oferite studentiilor din primul an si raman uimit cand imi imaginez nobletea cu care studentii sunt obisnuiti si incep sa inteleg motivul atmosferei joviale si capacitatea acestora de a studia intensiv. Li se creeaza un mediu propice studiului, astfel singura grija a acestora sa fie invatatul si cu aceasta descoperire ajung din nou la aceeasi concluzie, Cambridge este cea mai buna universitate din lume.

Ma trezesc a 2-a zi dimineata, mananc micul dejun si ma indrept catre sala in care urmeaza sa dau testul de inteligenta. Dupa o ora si 30 de minute, ies din incapere multumit de ce am realizat si oarecum amuzat datorita faptului ca aveam o parere mult mai amplificata despre dificultatea acestuia. Pana la urmatorul interviu petrec timpul cu multi alti candidati si aflu de atmosfera generala si de emotiile care ne cuprind pe toti. Ajung in cele din urma la sala de interviu si dupa ce sunt chemat, intru intr-o incapere foarte bine aranajata, cu o masa in mijloc si cu cei 2 profesori pe cealalta parte a mesei. Dupa minute bune de interviu observ ca imi face extrem de multa placere sa discut cu acestia, indiferent daca intrebarile sunt grele sau usoare, intampin o inertie si intentie de a continua discutia pana cand se epuizeaza subiectele. In cele din urma, timpul acordat se scurge si ies cu o mandrie deplina si cu o singura retinere, faptul ca nu am avut ocazia sa continuam discutia. Aici observ cu adevarat ce doresc ei si ce cauta de la candidati; o minte care poate face fata discutiilor intense si una care poate gandi deschis, fara bariere si cu o rezistenta continua la un proces cognitiv intens, precum un atlet olimpic, cautand studenti care pot rezista la stilul Oxbridge de a preda. In cele din urma ajung la al 2-lea interviu in care dupa 30 de minute de o situatie pe care o pot caracteriza precum o avalansa de intrebari ies simtindu-ma victorios si cu gandurile linistite. Imi trec prin minte nenumaratele intrebari puse, la faptul ca interviul semana cu un joc de tenis, in permanenta miscare, cu lovituri usoare si grele, cu situatii neasteptate si cu traiectorii nebanuite.„ Mai bine de atat de se putea” imi zic in sine in timp ce ma indrept catre aeroport; si acela este adevarul, mi-am dat absolutul pentru aceasta oportunitate si sunt multumit indiferent daca reusesc sau nu. Respect excelenta academica si observ ca doar cei mai buni pot ajunge acolo. Singura datorie pe care o avem fata de noi insine e cea de a incerca, indiferent de consecinte; aceasta este una dintre cele mai importante lectii invatate de mine in ultimii ani petrecuti redescoperind lumea. In fiecare zi invat alte lucruri si indiferent de varsta am de gand sa imi pastrez acest obicei in viitor, consitentizand faptul ca nu exista intelepciune suprema, ci doar una acumulata si reconstruita permanent. Plec din acest loc minunat cu aceste ganduri si ma indrept catre Romania cu simpla speranta ca eu am putut sa ofer ceea ce ei doresc si cu gandul ca in viitor sa pot revedea Cambridge prin ochii unuia dintre proprii studenti.

Ți-a plăcut acest articol? Ți s-au părut folositoare sfaturile noastre? Atunci hai pe canalul nostru de YouTube sau pe pagina noastră de Facebook pentru și mai multe sfaturi și povești cu care te poți identifica!

Shakespeare School și-a creat o metodă de predare a limbii engleze inovatoare, care reprezintă o aplicare originală a Teoriei Inteligențelor Multiple. 

Ce înseamnă, concret, metoda noastră?
Profesorii identifică și adaptează atmosfera din clasă și activitățile, astfel încât ele să răspundă intereselor și aptitudinilor fiecărui cursant în parte. Folosim o mare varietate de resurse pentru a oferi calea cea mai rapidă și ușoară spre învățare luând în considerare darul fiecărui cursant în parte.

Descoperă și tu metoda Shakespeare School în cadrul lecțiilor demo de limba engleză!

Mai multe articole