Blog

Dezvoltarea gândirii la copiii preșcolari

 

Dezvoltarea gandirii la copiii prescolari 1

Copiii dezvoltă abilități în același mod în care o casă este construită. Încep cu o fundație puternică. Tot ce se construiește pe acea fundație în diferite etape de dezvoltare determină cum va arăta „casa” și compartimentarea acesteia. 

Să-ți privești copiii învățând este asemănător cu sentimentul acela când treci pe lângă o clădire în procesul de construcție. Deodată, ți se pare că lucrările au avansat mai repede decât te-ai fi așteptat. Alteori, nu ți se pare că se întâmplă foarte multe lucruri. Totuși, o mulțime de activități se petrec în spatele cortinei. 

Sprijinindu-ți copiii în procesul de dezvoltare a gândirii contribuie la apariția multor oportunități de învățare pe tot parcursul vieții lor.

Cu întrebările precum „De ce nu mai sunt frunze în copaci?” te-ai confruntat și tu, cu siguranță. Astfel de întrebări reprezintă, de fapt, simplul mod prin care copiii percep mediul înconjurător. Este, de asemenea, reprezentația nevoii de a descoperi mai mult și de a absorbi informația pe care o primesc de la adulți. 

Abilitatea lor de a observa ce se întâmplă în jurul lor este un element cheie al dezvoltării abilităților de gândire care îi vor transforma în niște învățăcei de succes. 

Totul pornește, însă, din copilărie și din modul în care copilul învață prima dată să răspundă într-un mod rațional. 

Dezvoltarea gandirii la copiii prescolari 2

Acest proces de cultivare a gândirii începe din primele clipe de viață. Este sprijinit de dragostea, atenția și interesul pe care copilul le primește din partea părinților săi. 

Copilul trăiește pentru prima dată participarea la o conversație, ascultă prima dată un cântec de leagăn și adoarme ascultând o poveste citită de părinții săi. Aceste experiențe îi arată că sentimentele și ideile sale sunt importante pentru adulții din viața sa.

Din acest punct înainte începe să înțeleagă că lumea înconjurătoare funcționează într-un anumit tipar la a cărui modelare poate contribui. Prin independența câștigată treptat în primii ani de viață, copilul va deveni mai încrezător în sine pentru a lua propriile decizii și a-și exprima gândurile și opiniile. Totuși, va aștepta în continuare validare din partea părinților săi (sau a altor adulți importanți din viața sa). 

Copiii care se simt iubiți și prețuiți înfloresc în toate ariile de dezvoltare. De exemplu, în dezvoltarea emoțională, copilul încrezător în sine va începe să empatizeze cu ceilalți și să înțeleagă cum se simt oamenii din jurul său. În dezvoltarea cognitivă, va începe să se „joace” cu conceptul de simbolism, realizând că un lucru poate reprezenta altceva în viziunea altei persoane sau într-un joc. Acest lucru deschide o întreagă lume nouă pentru ei, plină de posibilități, cum ar fi înlocuirea întrebării „Ce este x?” cu „Ce ar fi dacă..?”. 

Dezvoltarea gandirii la copiii prescolari 3

Obiceiuri pozitive

Acest tip de experiențe, la care copilul are nevoie să primească acces pentru a încuraja crearea de obiceiuri de învățare pozitive, este consacrat în fundația pe care copilul o construiește în primii ani de viață. 

Cele mai eficiente moduri de învățare pentru copii sunt explorarea, jucatul, învățatul activ și gândirea creativă și critică. 

Modurile de învățare se concentrează mai mult pe procesul în sine decât pe rezultate. De aceea, adulții care îi sprijină pe copii în procesul de învățare trebuie să fie atenți la atitudinea pe care aceștia o manifestă. 

Atitudinile care sugerează că cei mici merg în direcția bună în procesul de învățare sunt, de obicei, concentrarea intensă, persistența, curiozitatea, entuziasmul pentru a învăța, dorința de a cere ajutor, abilitatea de a face față eșecului, precum și cea de a planifica diferite activități. 

Un mediu de învățare sănătos, în care copiii se simt sprijiniți și înțeleși de adulți, este un spațiu incitant pentru toți copiii aflați în plin proces de dezvoltare. 

Atenția, în acest caz, nu se pune pe volumul de informație, ci pe însușirea unui stil pozitiv de a învăța. Altfel, copilul se poate descuraja repede și poate ajunge să urască învățatul.

Dezvoltarea gandirii la copiii prescolari 4

Cum poți ajuta copilul în procesul de dezvoltare a gândirii:

  • Stimulează-i creativitatea și abilitățile de gândire. Oferă-i copilului o varietate largă de subiecte interesante. De exemplu, îndeamnă-l să compare mărgele de diferite mărimi și culori pentru a crea propriul său model. Sau încurajează-l să participe la activitățile tale, precum gătitul. Punctează relația cauză-efect care apare dacă adaugă un ou în plus într-o compoziție, de exemplu. 
  • Oferă-i provocări de gândire în timpul zilei. În timp ce își strânge jucăriile, încurajează-l să le clasifice după propriul sistem și să ți-l explice. Îndeamnă-l să te ajute și pe tine să organizezi cămara, de exemplu, și să compare cantitatea alimentelor pe care le vede. 
  • Permite-i să învețe în diverse moduri. Unii copii se implică direct într-o activitate, fără vreun plan anume, și, în final, nu învață foarte multe lucruri valoroase. Oferă-i multe oportunități pe care le poate explora de unul singur, consolidându-i și nevoia de independență. Alți copii se simt confortabil observând pe altcineva făcând o activitate, pentru ca apoi să pună întrebări. Ai grijă, deci, să îi explici clar ce ai făcut și să-i răspunzi la toate întrebările pe care ți le pune. De asemenea, nu ezita să pornești o dezbatere cu el, chiar dacă ți se pare că este prea mic. Astfel de activități îi cultivă abilitățile de comunicare și de gândire critică de care va avea nevoie când va ajunge la școală. 

Așadar, „cei 7 ani de acasă” reprezintă, în esență, fundația peste care copiii își consolidează abilitățile. Dacă pornești încă din primele clipe de viață cu o atitudine pozitivă și încurajatoare, copilul va fi mult mai deschis la învățare. De asemenea, nu uita că fiecare copil învață în propriul ritm și că cel mic va avea tendința de a lua lucrurile în glumă din când în când. În astfel de momente, nu este cazul să-ți pierzi răbdarea. 

La Shakespeare School punem suflet și pasiune în tot ceea ce facem. Credem că de dezvoltarea emoțională armonioasă a copiilor depinde viitorul lor ca adulți de succes. Misiunea noastră este să le dăm celor mici plăcerea de a învăța alături de profesori de top și buni pedagogi. Astfel, ei  își dezvoltă competențe care îi vor ajuta să facă performanță și la școală, și în viață. Descoperă metoda Shakespeare School în cadrul lecțiilor demo de limba engleză!

Ți-a plăcut acest articol? Ți s-au părut folositoare sfaturile noastre? Atunci hai pe canalul nostru de YouTube sau pe pagina noastră de Facebook pentru și mai multe sfaturi și povești cu care te poți identifica!

Ți-a plăcut acest articol? Ți s-au părut folositoare sfaturile noastre? Atunci hai pe canalul nostru de YouTube sau pe pagina noastră de Facebook pentru și mai multe sfaturi și povești cu care te poți identifica!

Shakespeare School și-a creat o metodă de predare a limbii engleze inovatoare, care reprezintă o aplicare originală a Teoriei Inteligențelor Multiple. 

Ce înseamnă, concret, metoda noastră?
Profesorii identifică și adaptează atmosfera din clasă și activitățile, astfel încât ele să răspundă intereselor și aptitudinilor fiecărui cursant în parte. Folosim o mare varietate de resurse pentru a oferi calea cea mai rapidă și ușoară spre învățare luând în considerare darul fiecărui cursant în parte.

Descoperă și tu metoda Shakespeare School în cadrul lecțiilor demo de limba engleză!

Mai multe articole