Dispozitive digitale vs cărți

Tehnologia se află în continuă evoluție, iar gadgeturile au avut întotdeauna un efect semnificativ asupra vieții noastre. Dacă acest efect a fost unul benefic sau nociv rămâne să fie observat de-a lungul timpului. Cert este că viețile noastre continuă să fie guvernate de tehnologie, așa că nu este de mirare că și copiii noștri trec prin același lucru.

Cu excepția cazului în care copilul folosește o tabletă sau un computer pentru a citi o carte sau un articol, timpul petrecut in fata ecranului este timpul care ar fi putut fi petrecut citind, învățând și dezvoltându-și abilități esențiale pentru viața de zi cu zi. 

Cel mai bun mod de a-i încuraja pe copii să citească și să cultive dragostea pentru cărți este să le citești lor sau împreună cu ei și să fii chiar tu un exemplu.

Făcând din lectură o parte esențială a rutinei de culcare a copilului te asiguri că acesta petrece la fel de mult timp cu o carte ca și cu un ecran. Amintește-ți vechea zicală: „Copiii învață să citească și apoi citesc pentru a învăța”. 

Dacă copilul tău este in fata unui ecran și nu în universul unei cărți, aceasta este o mare pierdere pentru dezvoltarea sa.

Pentru multe familii, tableta poate fi un dispozitiv foarte de convenabil. Există, însă, anumite aspecte ale tabletei care nu sunt concepute pentru a promova acest tip de interacțiune și nu au în vedere dezvoltarea copiilor. Nu spunem „nu folosiți o tabletă”, ci doar că părinții pot lua unele dintre lecțiile pe care le cunosc din citirea unei cărți tipărite și să încerce să le transpună pe tabletă.

Copiii se dezvoltă mai bine dacă părinții le citesc o carte printată decât dacă interacționează cu tableta/telefonul?

Peste 98% dintre familiile copiilor cu vârsta cuprinsă între 0 și 8 ani dețin un dispozitiv digital sau măcar o tabletă, potrivit unui studiu din 2020, publicat în Journal of Pediatrics, iar majoritatea copiilor cu vârsta între 2 și 4 ani petrec în medie 2 ore sau mai mult în fiecare zi pe media digitală. Tehnologia este aproape omniprezentă în viața familiilor, dar nu știm suficient despre efectele acesteia asupra modului în care copiii învață, se dezvoltă și cresc.

Specialiștii au fost foarte curioși despre cum s-ar putea compara o aplicație pentru tabletă cu una dintre cele mai bune modalități de a interacționa cu copilul – citind o carte tipărită  împreună – și, prin urmare, au vrut să compare diferențele dintre cele doua metode.

Cercetătorii au examinat interacțiunile dintre 72 de părinți cu copiii lor mici, cu vârsta cuprinsă între 2 și 3 ani, într-un laborator proiectat să semene cu o sufragerie. Fiecare părinte a fost rugat să-i citească copilului o carte tipărită și apoi câte o poveste de pe două aplicații pentru tabletă – adesea povești simple și cântece de leagăn. Aplicațiile pentru tabletă aveau moduri și butoane speciale pentru interacțiune, precum și o funcție de redare automată.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că părinții au prezentat mai multe verbalizări în timp ce citeau o carte față de o tabletă, iar copiii au răspuns mai mult la acestea în timp părinții le citeau o carte.

Ei au descoperit, de asemenea, că părinții au inițiat mai puține conversații cu copiii lor pe o aplicație pentru tabletă, discursul a fost mai puțin bogat din punct de vedere al dezvoltării și copiii au fost mai puțin probabil să răspundă părinților lor atunci când interacționau cu o tabletă – lucruri pe care le cam anticipau.

Cum să creați limite sănătoase în ceea ce privește dispozitivele digitale?

  • Creați zone fără tehnologie

Instituie o regulă generală: fără telefoane sau tablete în timp ce mâncăm, inclusiv micul dejun, prânzul, cina și gustările. Încearcă să stabilești că acasă gustările de după cină sunt un moment pentru a opri televizorul și a citi împreună. Folosirea unui „contract de familie” poate informa toți membrii cu privire la regulile casei pentru dispozitivele digitale și perioadele fără tehnologie.

  • Opriți Wi-Fi-ul

Oprirea conexiunii Wi-Fi este o modalitate ușoară de a crea momente „fără tehnologie” în casa ta. Limitarea planului de date al telefonului este, de asemenea, o opțiune, mai degrabă decât a avea un pachet nelimitat. Controlul parental le oferă părinților opțiunea de a gestiona timpul petrecut de copilul lor în fața ecranului, selectând zile și ore ale săptămânii în care pot accesa internetul pe dispozitivul mobil sau electronic – acasă și de la distanță.

  • Planificați activități în familie fără tehnologie

Deși este distractiv să jucați un joc video sau să vizionați un film împreună, ar fi și mai bine dacă puteți desfășura activități care implică zero timp pe ecrane. Soarele și aerul proaspăt pot contracara în mod pozitiv prea mult timp pe ecran; locuri de joacă, înot, drumeții, bowling, laser tag, trambuline, mersul la teatru, activități sezoniere, evenimente sportive – sunt toate idei bune pentru a petrece timp în familie, fără dispozitive digitale. Grupurile din social media sunt, de asemenea, o resursă excelentă pentru a găsi evenimente locale adecvate vârstei de care se poate bucura întreaga familie.

  • Învățați copiii cum să pună jos dispozitivul

Dacă cel mic nu interacționează cu părinții în timpul cinei și se gândește doar la momentul în care se va întoarce la telefon/tabletă/computer, este timpul să iei măsuri. Este important ca adolescenții și copiii să învețe că a fi online nu îi face invizibili. Petrecerea timpului deconectați îi va ajuta să-și dezvolte alte abilități esențiale și să-i facă să prețuiască timpul în care folosesc tehnologia.

  • Creați recompense pentru utilizarea responsabilă a dispozitivelor digitale

Când copiii tăi sunt mici, stabilește reguli de bază pentru cât timp pot folosi dispozitivele electronice pe zi. Dacă și-au terminat temele și au avut o mulțime de timp pentru joacă în aer liber, îi poți recompensa cu timp suplimentar la computer sau la televizor.

Dezbaterea „cărți vs dispozitive digitale” nu este nouă, în niciun caz. Totuși, stabilirea limitelor în jurul timpului petrecut de copil pe ecran este un pas necesar către dezvoltarea copilului tău. Nu uita că trebuie să fii un model bun pentru ca cel mic să învețe, în primul rând, din acțiunile tale.

Shakespeare School și-a creat o metodă de predare a limbii engleze inovatoare, care reprezintă o aplicare originală a Teoriei Inteligențelor Multiple. 

Ce înseamnă, concret, metoda noastră? Profesorii identifică și adaptează atmosfera din clasă și activitățile, astfel încât ele să răspundă intereselor și aptitudinilor fiecărui cursant în parte. Folosim o mare varietate de resurse pentru a oferi calea cea mai rapidă și ușoară spre învățare luând în considerare darul fiecărui cursant în parte.

Descoperă și tu metoda Shakespeare School în cadrul lecțiilor demo de limba engleză!

Ți-a plăcut acest articol? Ți s-au părut folositoare sfaturile noastre? Atunci hai pe canalul nostru de YouTube sau pe pagina noastră de Facebook pentru și mai multe sfaturi și povești cu care te poți identifica!

Aboneaza-te la newsletter pentru a primi ultimele noutati:

Arhive