Ce este inteligența vizual-spațială

Inteligența vizual-spațială este una dintre cele 8 tipuri de inteligență descrise de Howard Gardner în teoria sa despre Inteligențele Multiple. Aceasta se referă la abilitatea unei persoane de a percepe, a analiza și a înțelege informația vizuală existentă în mediul înconjurător. 

În esență, oamenii care au acest tip de inteligență pot vizualiza concepte pe care alții nu pot. Ei tind să gândească vizual și, deseori, preferă să învețe în același mod. 

Dacă ai nevoie de o persoană care să vadă imaginea de ansamblu, aceștia sunt cei mai potriviți. Totuși, au tendința de a trece cu vederea unele detalii importante.

Acest tip de inteligență începe să se dezvolte încă din primele momente în care copilul crește din punct de vedere senzorial și motoriu. Capacitatea de a simți lumea din jurul său este vitală pentru copilul cu inteligență vizual-spațială pentru că așa reușește să se exprime. Mai târziu, acumulând și alte seturi de abilități esențiale pentru a se dezvolta armonios, va deveni cel care percepe lumea în mod vizual și analizează informațiile primite (ghid, geograf, cartograf, astronom etc.) sau cel care transformă spațiul (arhitect, designer, grafician, artist etc.).

Cum identificăm inteligența vizual-spațială?

Dacă încă nu ai descoperit că cel mic are o inteligență vizual-spațială, probabil ți se pare frustrant când nu este suficient de atent la indicațiile tale sau când pare că își petrece timpul doar analizând totul din jurul său. 

Copiii care au o inteligență vizual-spațială de cele mai multe ori au simțurile mult mai dezvoltate decât cei din jurul lor. Sensibilitatea la mirosurile de orice fel, auzul foarte bine dezvoltat sau reacțiile intense la zgomot sunt doar câteva caracteristicile care ar trebui să te pună pe gânduri.

Totuși, la fel ca în cazul celorlalte tipuri de inteligență, există caracteristici pozitive și unele mai puțin pozitive. Să le numim „dificile”. De exemplu, oricât de bine dezvoltat ar fi auzul copilului, el poate nu este un ascultător atât de bun. Drept urmare, capacitatea sa de a reține și înțelege informațiile care îi sunt prezentate prin mijloace auditive este destul de slabă. În plus, poate întâmpina dificultăți când vine vorba de urmărirea unor instrucțiuni succesive. 

Acești copii tind să fie extrem de perfecționiști, ceea ce înseamnă că nu știu să accepte eșecul, lucru la care va trebui să învețe să lucreze pe tot parcursul vieții. De obicei, ei refuză chiar și să încerce să rezolve o sarcină dacă se presupune că există o șansă cât de mică de a greși, pentru că nu știu cum să facă față unui eventual eșec. 

De regulă, ei dau dovadă de un stil de a învăța de tipul „totul sau nimic”. Fie vor găsi imediat soluția corectă pentru o problemă sau deloc (în acest caz, vor continua să privească cum altcineva găsește rezolvarea problemei fără să intervină pentru că simt că au eșuat în totalitate).

Prin ce se remarcă, însă, copiii care au o inteligență vizual-spațială este capacitatea de a „citi” oamenii. Pentru că ei nu se sprijină pe informațiile primite pe căi auditive, ei își dezvoltă foarte mult abilitățile vizuale și intuitive, inclusiv capacitatea de a observa și înțelege limbajul corpului și expresiile faciale. Uneori, își dau seama ce gândesc cei din jurul lor doar din ticuri, mișcările corpului sau expresia feței. 

Care sunt caracteristicile pe care le poți observa la un copil cu inteligență vizual-spațială?

  • gândesc în ansamblu, mai degrabă decât să perceapă fiecare detaliu în parte,
  • au o imaginație bogată și se pricep la inventarea unor moduri neașteptate de a rezolva probleme, 
  • învață mult mai ușor când le sunt prezentate suporturi vizuale, și nu auditive, 
  • pot părea dezorganizați, 
  • nu învață nici în modul „pas cu pas” care este des întâlnit în sistemul de învățământ tradițional și nici din activitățile repetitive sau exersarea unor anumite situații,
  • pot întâmpina probleme cu demonstrarea unor acțiuni succesive. De exemplu, când profesorul le cere să arate la ce au lucrat, ei nu pot face asta cu ușurință pentru că văd sarcina în ansamblu, și nu un produs al unor acțiuni succesive. Nu pot explica, de exemplu, cum au ajuns la rezultatul ecuației. Totuși, ei pot realiza sarcini complexe și sunt clasificați drept gânditori „în sistem”, adică înțelegerea complexității unui lucru prin privirea acestuia în ansamblu și prin analizarea relațiilor care se creează între acesta și mediul înconjurător,
  • gândesc în imagini, și nu în cuvinte.

Cum învață copiii cu o inteligență vizual-spațială?

Așa cum am menționat anterior, copiii cu o inteligență vizual-spațială învață mult mai ușor cu ajutorul instrucțiunilor scrise sau prezentate într-un mod sistematizat, precum și cu ajutorul mijloacelor vizuale pentru că au memorie vizuală foarte bine dezvoltată. Lecturile, repetițiile sau predicile nu îi vor ajuta să învețe la fel de bine.

În viața de zi cu zi, acești copii se vor descurca mai bine cu exercițiile de tipul „recunoaște cuvintele” în loc de fonetică, cu cele de geometrie, cu puzzle-urile și hărțile. Vor întâmpina dificultăți uneori la scrierea corectă a cuvintelor, iar la matematică nu se vor descurca la fel de bine la ecuații ca la sarcinile care au la bază o poveste.

Ce trebuie să ții minte este că se poate ca acești copii să se descurce mai bine la școală în clasele mai mari sau la facultate, când se vor putea folosi de abilitatea lor de a vizualiza concepte. 

Din rândul activităților lor preferate la școală se numără artele plastice, redactarea, geometria, grafica sau designul. De asemenea, activitățile în natură le vor aduce multe beneficii, atât la școală, cât și în dezvoltarea lor personală.

Dacă ai identificat semne că cel mic are o inteligență vizual-spațială, ajută-l să învețe mai bine cu ajutorul imaginilor, a jocurilor pe tabletă (supravegheat, bineînțeles) sau a videoclipurilor. De asemenea, nu ezita să discuți cu profesorul copilului soluții pe care le poate introduce la ore dacă cel mic întâmpină dificultăți de învățare.

Shakespeare School și-a creat o metodă de predare a limbii engleze inovatoare, care reprezintă o aplicare originală a Teoriei Inteligențelor Multiple. 

Ce înseamnă, concret, metoda noastră? Profesorii identifică și adaptează atmosfera din clasă și activitățile, astfel încât ele să răspundă intereselor și aptitudinilor fiecărui cursant în parte. Folosim o mare varietate de resurse pentru a oferi calea cea mai rapidă și ușoară spre învățare luând în considerare darul fiecărui cursant în parte.

Descoperă și tu metoda Shakespeare School în cadrul lecțiilor demo de limba engleză!

Ți-a plăcut acest articol? Ți s-au părut folositoare sfaturile noastre? Atunci hai pe canalul nostru de YouTube sau pe pagina noastră de Facebook pentru și mai multe sfaturi și povești cu care te poți identifica!

Aboneaza-te la newsletter pentru a primi ultimele noutati:

Arhive