Motivația intrinsecă vs motivația extrinsecă la copii

Poate că de multe ori te-ai aflat în situația în care ai spus „nu am motivație să încep acest proiect” sau, la polul opus, „mă simt super motivat/ă să dau startul acestui proiect”. La fel se întâmplă și în cazul copiilor. Aceștia pot fi sau nu motivați să desfășoare o anumită activitate.  

Ambele stări, atât motivația cât și lipsa ei, au legătură cu faptul că la baza conduitei umane se află întotdeauna un motiv pentru care realizăm sau nu anumite acțiuni și fapte. 

 

Pentru a clarifica cât mai bine la ce se referă motivația, iată două exemple ce ilustrează motive diferite pentru care se acționează într-un anume fel: 

  • Un angajat lucrează ore suplimentare pentru a primi un bonus la salariu (motivația lui sunt banii). 
  • Un elev alege un curs opțional pentru că îi place să cânte la chitară (în acest caz, motivația este reprezentată de dorința lui de a învăța cât mai multe despre acest instrument și despre muzică). 

Psihologia, știința care se ocupă cu studiul comportamentului uman, clasifică motivația în două tipuri: intrinsecă și extrinsecă.  

  

Hai să aflăm ce reprezintă aceste concepte în cazul copiilor și cum se diferențiază între ele! 

  

Motivația intrinsecă  

 Motivația intrinsecă are la bază un interes pe care îl dezvoltăm față de un subiect sau o activitate.  

Atunci când un copil este motivat intrinsec, pur și simplu îi face plăcere să desfășoare activitatea respectivă și o face cu pasiune.  

De exemplu, învățarea unei limbi străine poate motiva copilul în mod intrinsec, acesta fiind mereu dornic să învețe câte ceva nou. Motivația intrinsecă duce la creșterea vizibilă a creativității și îl menține pe copil conectat la activitate.  

De asemenea, capacitatea de a lua inițiativă și de a rezista sub presiune sunt trăsături ale motivației intrinseci. 

În cazul copiilor care au acest tip de motivație, recompensele externe nu funcționează. Acțiunea în sine este una plăcută și, în acest fel, nu mai este nevoie de factori externi care să aducă un plus de satisfacție.  

 

Motivația extrinsecă 

Acest tip de motivație reprezintă un sistem de recompense venite din lumea exterioară.  

Astfel, activitatea pe care o desfășoară copilul nu îi creează neapărat plăcere și nici nu vine din pasiune, ci din dorința de a câștiga o recompensă la final.  

Poți afla motivația copilului tău printr-un exercițiu simplu: întreabă-l dacă merge la școală pentru că îi place sau pentru ca trebuie.  

Întreabă-l dacă citește o carte pentru că are nevoie pentru că i se cere la școală sau pentru că îi place cititul și subiectul poveștii. Răspunsul la aceste întrebări te va ajuta să descoperi dacă el este motivat extrinsec sau intrinsec. 

Iată câteva exemple care te vor ajuta să înțelegi, concret, diferențele dintre cele două tipuri de motivație. 

  

Motivații intrinseci 

  • Joci tenis pentru distracție 
  • Citești de plăcere 
  • Practici voluntariatul pentru că îți place să îi ajuți pe ceilalți 
  • Petreci timp alături de copilul tău pentru că vrei să întărești relația 
  • Spui „mulțumesc” pentru că apreciezi ajutorul celorlalți 
  • Muncești mai mult pentru că te încarci cu energie bună atunci când lucrezi într-un mediu pozitiv 

  

Motivații extrinseci

  • Practici tenisul pentru că vrei să câștigi orice competiție 
  • Citești o carte pentru că trebuie să scrii o recenzie 
  • Faci voluntariat pentru că vrei ca ceilalți să te placă sau ai nevoie pentru CV 
  • Petreci timp alături de copilul tău pentru că vrei să eviți o posibilă ceartă 
  • Spui „mulțumesc” pentru că vrei să respecți normele sociale 
  • Muncești mai mult pentru că vei primi recompense salariale, iar în cazul copiilor note bune sau jucării. 

   

Știai că motivațiile intrinsecă și extrinsecă pot coexista? 

Chiar dacă cele două concepte sunt opuse unul față de celălalt, există situații în care copilul poate fi motivat din ambele direcții, în același timp.  

Un exemplu relevant în acest sens poate fi reprezentat de situația în care copilul studiază limba engleză pentru că îi place să acumuleze noi cunoștințe în această direcție, însă își dorește și să obțină note bune și să ia cu brio un examen Cambridge. Așadar, el este motivat atât intrinsec, cât și extrinsec să învețe. 

Mai mult decât atât, studiile au demonstrat că atunci când cineva este motivat intrinsec, atinge o performanță mai bună, mai ales pe termen lung.  

De exemplu, folosirea laudelor verbale pentru a încuraja un comportament bun al copiilor funcționează mai bine decât obținerea unui calificativ bun. În plus, oamenii cu o motivație intrinsecă sunt mai rezistenți atunci când se confruntă cu dificultăți în privința activității desfășurate.  

Shakespeare School și-a creat o metodă de predare a limbii engleze inovatoare, care reprezintă o aplicare originală a Teoriei Inteligențelor Multiple.  

Ce înseamnă, concret, metoda noastră? Profesorii identifică și adaptează atmosfera din clasă și activitățile, astfel încât ele să răspundă intereselor și aptitudinilor fiecărui cursant în parte. Folosim o mare varietate de resurse pentru a oferi calea cea mai rapidă și ușoară spre învățare luând în considerare darul fiecărui cursant în parte. 

Descoperă și tu metoda Shakespeare School în cadrul lecțiilor demo de limba engleză! 

Ți-a plăcut acest articol? Ți s-au părut folositoare sfaturile noastre? Atunci hai pe canalul nostru de YouTube sau pe pagina noastră de Facebook pentru și mai multe sfaturi și povești cu care te poți identifica! 

Aboneaza-te la newsletter pentru a primi ultimele noutati:

Arhive