Predarea clasică vs predarea prin Teoria Inteligențelor Multiple

Stilurile de predare au evoluat de-a lungul anilor, fără niciun dubiu. Dacă în trecut se obișnuia ca stilul de predare al profesorului să fie unul ferm și, pe alocuri, chiar sever, acum profesorii se bazează mai mult pe învățarea din plăcere și nu de frică. 

Predarea clasică perpetuează ideea că tehnicile de memorare și de recitare sunt cele mai eficiente metode de învățare, pe când predarea prin Teoria Inteligențelor Multiple promovează moduri cât mai interactive și distractive pentru ca cei mici să învețe din plăcere.

Totuși, într-un sistem de învățământ ca cel românesc, predarea clasică încă există în școli. Mai mult, este predominant, deși nu încurajează atât de mult practica, fiind și adesea criticat, mai ales în ultimii ani. 

Ce reprezintă predarea clasică?

Predarea clasică se bazează pe un format simplu de tipul: profesorul predă, iar elevul învață cuvânt cu cuvânt, fără să pună prea multe întrebări referitoare la informațiile primite. Eficiența acestei metode de predare este pusă la îndoială tocmai din cauza structurii sale: elevul se așteaptă ca la fiecare oră profesorul să-i dicteze lecția și să se întoarcă acasă pentru a o repeta. Astfel, predarea clasică contribuie extrem de puțin la dezvoltarea gândirii critice, a abilităților de comunicare sau a creativității.

Un profesor care încă folosește metoda clasică a predării beneficiază de o anumită autoritate asupra elevilor, acestora fiindu-le, deseori, frică de el. În viziunea profesorului, metodele sale sunt justificate pentru că i-ar motiva pe elevi să învețe mai bine. Ei bine, când copilul învață doar din datorie sau din frica de a obține o notă mică, întregul proces didactic are de suferit. 

Un alt aspect esențial al acestui tip de predare îl reprezintă accentul pus pe urmarea unor reguli stabilite tot de profesor. Întârziatul la ore este pedepsit, de exemplu, profesorul considerând că doar așa îl poate învăța pe elev că punctualitatea este importantă. 

Cu toate acestea, nu toți profesorii care încă folosesc metoda predării clasice trebuie să fie stricți. Uneori, elevii învață lecții importante de la un astfel de profesor precum antrenarea memoriei sau importanța menținerii liniștii în timpul orelor. 

Cum arată predarea prin Teoria Inteligenței Multiple?

Dacă ai noroc să găsești un profesor care își bazează stilul de predare pe interacțiune, critică constructivă și comunicare deschisă, copilul tău va avea doar de câștigat! 

Teoria Inteligențelor Multiple, dezvoltată de Howard Gardner, spune că un copil poate avea mai mult de un singur tip de inteligență. Așa cum am detaliat în articolele noastre anterioare, în teoria sa, Gardner a introdus 8 tipuri diferite de inteligență, și anume: verbal-lingvistică, vizual-spațială, logico-matematică, kinestezică, interpersonală, intrapersonală, muzicală și naturalistă. Ba chiar mai mult, Gardner a sugerat că este posibil să existe și alte tipuri de inteligență, precum cea morală sau cea spirituală. 

Ideea centrală în Teoria Inteligențelor Multiple este, așadar, că oamenii nu au un singur tip de inteligență și că, pe tot parcursul vieții, aceștia își pot dezvolta sau pot dobândi noi tipuri de inteligență.

De exemplu, un copil poate fi as la matematică și să aibă o inteligență logico-matematică, dar poate avea și o ureche muzicală nemaipomenită caracteristică inteligenței muzicale.

Comparativ cu predarea clasică, cea bazată pe teoria lui Gardner merge pe ideea că educarea sau învățarea ar trebui să corespundă cu tipul sau tipurile de inteligență de care dă dovadă copilul. Astfel, el este încurajat să își dezvolte abilitățile în timp ce dobândește informații noi care îl ajută în viitor. 

Profesorul, așadar, se poate îngriji și de formarea copiilor din punct de vedere al metodologiei obligatorii, precum și de dezvoltarea inteligențelor copiilor.

Astfel, un profesor care folosește acest stil de predare va lua în considerare că evaluările sale trebuie să măsoare toate cele 8 tipuri de inteligență și nu doar pe cele mai populare în învățământ (verbal-lingvistică și logico-matematică). De asemenea, acest lucru îi încurajează pe copii să fie mai încrezători în propriile lor abilități într-o societate care consideră că fără științe exacte nu poți avea o viață profesională de succes. 

Un alt aspect important al acestei metode de predare este posibilitatea de a combina mai multe tipuri de inteligență pentru a crea niște tehnici de predare complete, constructive, interactive și care să îndeplinească toate nevoile copiilor.

Cum pot folosi profesorii Teoria Inteligențelor Multiple în metoda de predare?

Teoria lui Gardner ne demonstrează că predarea clasică nu este singura modalitate de a-i învăța pe copii. Dacă până acum câțiva ani singura metodă care părea că dă rezultate este cea tradițională, bazată pe dictare și memorare, acum profesorii sunt îndemnați să găsească noi modalități de a crea un mediu de învățare propice pentru fiecare copil în parte, ținând cont de nevoile sale. 

Iată câteva metode de a include teoria lui Gardner în metoda de predare:

  • Identifică și inspiră-te din tipurile de inteligență ale copiilor. Uneori, cel mai simplu și eficient mod de a afla cum să ajuți o anumită persoană este pur și simplu să o întrebi de ce are nevoie. Acesta este și cazul copiilor, deși problema trebuie „ambalată” într-un mod diferit. De exemplu, pentru a identifica tipul de inteligență al elevilor, poți crea chestionare sau interviuri care să te ducă la un răspuns sigur sau îi poți invita să facă scurte prezentări despre ei înșiși. Acest prim pas îți va oferi un mic ghid pentru a ști cum să structurezi orele, ce activități să le propui copiilor și cum să-i ajuți să-și dezvolte abilitățile.
  • Diversifică lecțiile. Când planifici o lecție, mai ales dacă ești învățător, trebuie să ai în vedere o varietate de activități care să nu-i plictisească pe cei mici. Dacă ești profesor de matematică, de exemplu, poți folosi fiecare tip de inteligență pentru a explica fracțiile să zicem. Cu ajutorul inteligenței logico-matematice te poți ajuta de grafice sau puzzle-uri, cu cea corporal-kinestezică poți folosi mișcările corpului sau cu cea interpersonală poți folosi proiecte de grup sau jocuri. 
  • Conectează-te cu elevii. Există tot felul de activități pe care le poți introduce în timpul orei pentru a crea o atmosferă distractivă, însă, dacă nu știi exact care sunt nevoile elevilor tăi, atunci eforturile tale vor și răsplătite mai greu. Pentru ca fiecare elev să plece de la școală cu un nou set de abilități sau cu gândul că tipul său de inteligență este special și că se poate folosi de acesta pe tot parcursul vieții, trebuie să ai răbdare să îi cunoști slăbiciunile, punctele forte și interesele. 

Așadar, atunci când comparăm predarea clasică cu cea bazată pe Teoria Inteligențelor Multiple ajungem la o singură concluzie: fiecare profesor trebuie să creeze un mediu propice pentru ca fiecare elev în parte să-și atingă potențialul maxim la școală. 

Shakespeare School și-a creat o metodă de predare a limbii engleze inovatoare, care reprezintă o aplicare originală a Teoriei Inteligențelor Multiple. 

Ce înseamnă, concret, metoda noastră? Profesorii identifică și adaptează atmosfera din clasă și activitățile, astfel încât ele să răspundă intereselor și aptitudinilor fiecărui cursant în parte. Folosim o mare varietate de resurse pentru a oferi calea cea mai rapidă și ușoară spre învățare luând în considerare darul fiecărui cursant în parte.

Descoperă și tu metoda Shakespeare School în cadrul lecțiilor demo de limba engleză!

Ți-a plăcut acest articol? Ți s-au părut folositoare sfaturile noastre? Atunci hai pe canalul nostru de YouTube sau pe pagina noastră de Facebook pentru și mai multe sfaturi și povești cu care te poți identifica!

Aboneaza-te la newsletter pentru a primi ultimele noutati:

Arhive