Cum invata copiii de 3-8 ani si ce beneficii le ofera activitatile ce implica jocul didactic

“Cea mai eficienta educatie pentru un copil consta in joaca lui cu lucruri frumoase”. (Platon)Implicare activa

Stiati ca joaca reprezinta cel mai bun exercitiu pentru mintea, trupul si sufletul copiilor? Aceasta le pune in miscare muschii, le stimuleaza creativitatea si le inspira bucuria de a descoperi lumea din jurul lor. Desi am fost obisnuiti sa intelegem jocul ca pe o pauza ce separa activitatile de invatare serioasa, acesta trebuie sa fie inclus in stilurile de invatare optima pentru educatia secolului 21.

Ce arata studiile cu privire la activitatile de invatare prin joaca

Studiile efectuate in ultimii ani au dezvaluit faptul ca cea mai rapida perioada de dezvoltare cognitiva si emotionala este de la nastere pana la implinirea varstei de 8 ani. In aceasta perioada, dezvoltarea abilitatilor cognitive, a starii emotionale de bine si a competentelor sociale contribuie la dezvoltarea fundatiei necesare pentru succesul viitorilor adulti.

Astfel, specialistii in educatia copilului sustin faptul ca, desi invatarea se produce pe parcursul intregii vieti, viteza cu care acest proces se desfasoara in copilarie nu poate fi egalata mai tarziu.

Dezvoltarea copiilor de 3-8 ani

Dezvoltarea abilitatilor socio-emotionale si cognitive este in expansiune rapida in copilarie, intre 3-8 ani.

  • Copiii de 3-8 ani dobandesc cunostinte esentiale prin activitati de invatare non-formale, care includ jocul didactic.
  • Copiii dobandesc abilitati esentiale de viata prin interactiunea cu adultii si prin explorarea lumii din jurul lor.
  • Jocul didactic le permite copiilor sa exploreze ceea ce are sens pentru ei in lume si sa isi dezvolte imaginatia si creativitatea.
  • Stilul de invatare bazat pe jocuri transforma experienta educationala a copiilor si contribuie la mentinerea motivatiei lor, in procesul de invatare timpurie.

De ce este important jocul didactic pentru educatia copiilor

Educatorii secolului 21 trebuie sa foloseasca metode inovative, eficiente, prin care sa ii invete pe copii sa isi atinga potentialul enorm de invatare de care dispun la varste cuprinse intre 3-8 ani.

Jocul didactic este unul dintre cele mai importante moduri prin care copiii pot dobandi cunostinte si abilitati esentiale, in etapa prescolara si in primii ani din etapa scolara. Din acest motiv, oportunitatile de joc didactic, mediile de invatare care promoveaza jocul si explorarea practica se afla la baza activitatilor de invatare eficienta in copilarie.

Iata de ce jocul didactic are un rol esential in procesul de invatare:

  • Jocul didactic face procesul de invatare distractiv –  Ai privit vreodata un copil in timp ce se juca? Atunci ai observat bucuria pura din ochii sai, curiozitatea si entuziasmul cu care a intrat in activitatea de invatare prin joaca.
  • Jocul didactic face procesul de invatare captivant – Daca vei observa un copil in timp ce descopera lumea prin joaca, vei vedea cat de implicat devine acesta. In plus, copiii combina implicarea fizica cu cea cognitiva, inconstient dar eficient, atunci cand invata prin jocuri didactice.
  • Jocul didactic face procesul de invatare interactiv – Activitatile de invatare prin joaca nu sunt statice, ci interactive. Jocul didactic le permite copiilor sa comunice idei, sa interactioneze social, sa inteleaga lumea in care traiesc si sa dezvolte relatii puternice cu cei din jurul lor.

Copiii care se joaca invata sa descopere lumea din jurul lor

Fiecare joc didactic ofera oportunitati noi de invatare copiilor. Acestia invata sa rezolve probleme, testeaza idei noi, isi pun intrebari si isi contureaza intelegerea asupra lumii. Intr-un mediu de invatare atractiv si interactiv, copiii pot beneficia de avantajele invatarii non-formale, care pune accentul pe aspecte esentiale precum: joaca, colaborarea si invatarea eficienta, in mod distractiv.

Iata care sunt avantajele pe care activitatile de invatare prin joaca le ofera copiilor de 3-8 ani:

  • Invata din incercari si greseli, folosindu-si imaginatia si abilitatile de rezolvare a problemelor;
  • Aplica conceptele dobandite in mediul de invatare in viata reala;
  • Invata sa gandeasca logic si analitic prin actiunile pe care le desfasoara, cu ajutorul resurselor pe care le au la indemana;
  • Comunica cu ceilalti copii si cu adultii si invata sa isi exprime liber punctul de vedere, in diverse situatii;
  • Invata sa se bucure de propriile lor realizari;
  • Isi dezvolta creativitatea.

Prin urmare, jocul didactic le ofera copiilor sansa de a pune in aplicare cunostintele teoretice pe care le dobandesc la scoala. Acestia invata sa adreseze intrebari, sa se exprime liber, sa colaboreze cu cei din jurul lor si sa se implice in activitati de invatare activa si creativa. Astfel, copiii nu isi pierd entuziasmul de a invata constant lucruri noi.

Invatarea prin joaca ii ajuta pe copii sa obtina cele cinci competente de baza ale invatarii socio-emotionale, care servesc ca pietre de temelie pentru succesul lor in viata:

  • Constiinta de sine (self-awareness)
  • Managementul propriilor resurse (self-management)
  • Constiinta sociala (social awareness)
  • Abilitati de relationare (relationship skills)
  • Luarea deciziilor responsabile (responsible decision making).

Aboneaza-te la newsletter pentru a primi ultimele noutati:

Arhive