Beneficiile tehnicilor de mindfulness in procesul de invatare

“Mindfulness este despre viata si dragostea de viata. Atunci cand cultivam aceasta dragoste, ea ne aduce claritate si compasiune fata de viata”, Dr. Jon Kabat-Zinn, parintele practicii de mindfulness moderne

V-ati confruntat vreodata cu intrebari si nelamuriri referitoare la cele mai eficiente modalitati prin care ii puteti ghida pe copiii vostri in viata? Poate v-ati dorit sa fi avut, in anumite momente, o mai buna intelegere a nevoilor si reactiilor lor.

De ce au facut acele gesturi, ce anume le-a provocat dezamagirea, ce emotii i-a cuprins si de ce? Ati inteles poate atunci ca cei mici nu sunt pe pilot automat si nu isi doresc sa fie. Copiii sunt autentici, sinceri si au emotii la fel de puternice ca cele pe care le experimenteaza adultii.

Reactiile copiilor pot fi diferite, insa noi, educatorii si voi, dragi parinti, ii putem ajuta pe campionii nostri la viata sa redobandeasca controlul asupra emotiilor si gandurilor lor la scoala si acasa. Astazi vom face o incursiune in lumea magica a mintii jucause si a emotiilor pure ale copiilor.

Impreuna, vom intelege cum gandesc cei mici, ce simt si cum ii putem ajuta sa gestioneze multitudinea de emotii noi si diverse, care le invadeaza universul copilariei, cu ajutorul exercitiilor de mindfulness.

Ce este mindfulness?

Termenul de mindfulness se refera la cultivarea starii de prezenta constienta, la integrarea in propriile noastre vieti si la abilitatea de a fi in contact cu ce se intampla atat in interiorul nostru (ganduri, emotii), cat si in exterior (mediu, relatii interpersonale).

“Exercitiile de mindfulness pot imbunatati in mod direct functionarea corpului si a creierului, viata psihica subiectiva cu sentimentele, gandurile si relatiile sale interpersonale” Dr. Daniel J. Siegel.

Prin implementarea tehnicilor de mindfulness, ii ajutam pe copii sa constientizeze ceea ce simt, sa isi linisteasca mintea, sa isi gestioneze emotiile si sa gaseasca echilibrul de care au nevoie. Prin intermediul acestora, avem sansa de a consolida obiectivele educatiei secolului XXI, de adaptare a copiilor la o lume aflata in schimbare.

Tehnicile de mindfulness si educatia

Directiile culturale ale societatii moderne determina reducerea capacitatii de concentrare si aparitia disocierii emotionale (fuga de emotii). Invatamantul traditional se concentreaza exclusiv pe livrarea unidirectionala de informatii si nu ii invata pe copii cum sa isi cunoasca si sa isi foloseasca toate resursele de care dispun ca fiinte umane: minte, corp, emotii.

Noi, cadrele didactice si voi, parintii, trebuie sa le aratam copiilor ca inima coloreaza cu emotii ceea ce mintea picteaza doar in alb si negru. Trebuie sa ii invatam ca puterea de a trai propriile emotii reprezinta o virtute si nu o slabiciune.

Starea sistemului nervos al copiilor determina succesul procesului de invatare. Atunci cand copiii sunt stresati, agitati, nervosi sau speriati, ei nu se pot concentra cu adevarat si dezvoltarea cognitiva nu se defasoara la un randament optim.

Noi trebuie sa ii ajutam pe copii sa invete cum isi pot regla emotiile in orice situatie, in special atunci cand se afla intr-o ipostaza dificila. Cei mici trebuie sa descopere felul in care isi pot pastra puterea de concentrare, in momente cheie din viata lor.

Cum influenteaza tehnicile de mindfulness atentia copiilor?

ATENTIA reprezinta abilitatea de recunoastere a felului in care mintea noastra functioneaza si dispune de resursele ei. Practicarea constientizarii depline este asociata cu schimbari benefice la nivelul creierului, capabile sa sustina autoreglarea.

  • Exercitiile de mindfulness ajuta sistemul nervos al copiilor sa directioneze si sa mentina atentia in mod sustinut in momente consecutive, concentrandu-se pe simturile omenesti (auz, vaz, miros, gust si simtul tactil) si pe senzatiile din propriul corp (respiratia si intregul registru de manifestare a emotiilor in corp).
  • Tehnicile de mindfulness ii ajuta pe copii sa recunoasca mult mai usor momentele in care le zboara mintea si le da ocazia sa decida ce vor sa faca cu atentia lor.
  • Exercitiile de mindfulness ii ajuta pe copii sa faca distinctia intre un moment de reverie (care este de fapt o activitate foarte benefica si productiva a mintii) sau o simpla pierdere de concentrare si ii ajuta sa isi redirectioneze atentia catre ceea ce considera ca este important.
  • Respiratia mindful este punctul esential in focalizarea atentiei la copii. Ii ajuta sa se conecteze la momentul prezent, sa se angajeze deliberat intr-o activitate de observare si sa isi redirectioneze atentia catre obiectul initial, respiratia.

Asadar, prin canalizarea atentiei, cu ajutorul respiratiei mindful, copiii isi vor intari puterea de concentrare. Astfel, comportamentele bazate pe tipare de reactivitate emotionala vor fi considerabil diminuate.

Cum influenteaza tehnicile de mindfulness reglarea emotiilor copiilor?

Reglarea emotionala reprezinta abilitatea unui om de a cultiva stabilitate emotionala si auto-control prin recunoasterea intregului spectru de emotii si trairi omenesti.

Noi, adultii stim ca miliardele de ganduri care ne trec prin minte creeaza emotii, care la randul lor dau nastere unor sentimente, ce devin sursa de inspiratie a comportamentelor noastre. Asadar, este foarte important ca gandurile noastre sa fie pozitive, pentru a atrage persoanele, evenimentele si circumstantele potrivite in vietile noastre.

Cei mici insa nu au experienta noastra de viata, motiv pentru care acestia traiesc emotiile in forma lor bruta, daca nu sunt ghidati de parinti si educatori.

  • Exercitiile de mindfulness le ofera copiilor sansa de a constientiza momentul prezent care ii ajuta sa isi recunoasca emotiile. In felul acesta, le da ocazia sa decida cum sa raspunda la ceea ce se intampla, in loc sa reactioneze automat (intr-un mod pe care apoi l-ar putea regreta).
  • In lipsa practicarii tehnicilor de mindfulness, orice copil raspunde direct printr-o reactie la orice stimul din exterior. Prin mindfulness, copilul isi acorda cateva minute pentru a-si analiza emotiile inainte de a reactiona la factorii externi.

Cum facem Mindfulness la Shakespeare School?

Profesorii Shakespeare School folosesc diverse activitati de mindfulness adaptate varstei cursantilor, precum:

  • Mindful Breathing (Exercitii de Respiratie Mindful);
  • Mindful Listening (Exercitii de Ascultare Mindful);
  • Mindful Gratitude (Exercitii de Recunostinta Mindful).

“La Shakespeare School, ii pregatim pe copii sa devina flexibili si usor adaptabili, indiferent de circumstantele cu care se confrunta. Ii ajutam sa isi dezvolte atentia si starea de prezenta. Este extrem de important ca ei sa invete sa isi gestioneze emotiile, sa invete sa se concentreze atunci cand este nevoie si sa isi foloseasca intregul potential pentru rezolvarea diverselor sarcini”, spune Adriana Alionte, fondator Shakespeare School.

Dat fiind faptul ca petrecem majoritatea timpului acasa, in aceasta perioada, ne-am gandit ca ar fi util sa va recomandam doua exercitii eficiente de Mindfulness pe care le puteti face si voi acasa, impreuna cu cei mici.

Exercitiu de respiratie mindful pentru acasa

Pentru inceput, puteti face acest exercitiu pentru un minut, urmand sa cresteti durata dupa cateva repetari:

  • Gasiti atat voi cat si copiii o pozitie confortabila, cu spatele drept;
  • Puneti o mana pe piept si simtiti cum se misca acesta in timpul respiratiei;
  • Timp de 1 minut, respirati normal si directionati intreaga atentie asupra miscarii pieptului;
  • Daca copilului ii zboara mintea, incurajati-l, cu blandete si intelegere, sa isi redirectioneze atentia catre mana si piept;
  • Puteti inchide ochii, dar acest lucru nu este obligatoriu;
  • La sfarsitul exercitiului, atat voi cat si copiii intrati in contact cu starea voastra.

Exercitiu mindful de recunostinta pentru acasa

Atunci cand lucrurile devin dificile in viata noastra, una dintre cele mai bune cai de a ne insenina mintile si de a ne deschide inimile este de a gasi motive de recunostinta si apreciere.

  • Inchideti ochii si ganditi-va la trei lucruri pentru care sunteti recunoscator/recunoscatoare;
  • Acum imaginati-va ca acele lucruri/persoane va inconjoara;
  • Respirati profund si intrati in contact cu ce simtiti;
  • Sunt multe aspecte ale vietilor noastre la care ne putem gandi pentru a ne aduce bucurie in suflet, insa cateodata ne este greu sa ni le reamintim pentru ca le consideram marunte sau ne-am obisnuit cu ele;
  • Cea mai buna intrebare in momentele grele, atat pentru adulti cat si pentru copii, este urmatoarea: Ce va aduce bucurie?

Aceasta este una dintre cele mai valoroase lectii pe care copiii le pot invata de la voi, dragi parinti.

Beneficiile tehnicilor de mindfulness pentru educatia copiilor

Asadar, tehnicile de Mindfulness sunt extrem de valoroase, influentand considerabil eficienta procesului de invatare la copii. Printre cele mai importante avantaje pe care folosirea lor corecta si constanta se ofera, enumeram:

Sporirea abilitatii de concentrare a copiilor;
Cultivarea atentiei;
Imbunatatirea memoriei;
Reglarea emotiilor;
Imbunatatirea nivelului de autocunoastere;
Reducerea anxietatii;
Eliminarea stresului;
Imbunatatirea abilitatilor academice;
Imbunatatirea abilitatilor socio-emotionale;
Cresterea stimei de sine.

In special in aceasta perioada in care petrecem mai mult timp acasa, noi, educatorii Shakespeare School si voi, dragi parinti, trebuie sa facem lucrurile diferit. Este important sa le oferim copiilor toate resursele necesare pentru a depasi obstacolele vietii.

Trebuie sa ii ascultam, sa le oferim raspunsuri si sa ii indrumam pe calea inteligentei emotionale. Prin echiparea cu echilibru emotional, ii invatam sa fie flexibili si creativi. Cu ajutorul tehnicilor de mindfulness, le oferim sansa de a se exprima si de a trai in momentul prezent, in atentie deplina.

Acesta este cel mai bun moment pentru a sadi in sufletele gingase ale copiilor nostri speranta ca exista un viitor mai bun, in care ei vor ajunge adevarati campioni la viata.

Aboneaza-te la newsletter pentru a primi ultimele noutati:

Arhive